מעורבות מבטחי המשנה בפרויקטים מאתגרת את הקבלנים הישראלים
top of page
shadow ready-web-FF.png
מעורבות מבטחי המשנה בפרויקטים מאתגרת את הקבלנים הישראלים
מעורבות מבטחי המשנה בפרויקטים מאתגרת את הקבלנים הישראלים

מעורבות מבטחי המשנה בפרויקטים מאתגרת את הקבלנים הישראלים

מאת: גנית מיכאלי – מנהלת תחום פרויקטים מורכבים


המגמה של יציאת מבטחי המשנה משוק ביטוחי הבנייה הישראלי נדונה ארוכות באתר הסוכנות שלנו (למשל כאן) ומהווה חלק בלתי נפרד מהתפאורה שמכתיבה את ביטוחי הבנייה בארץ.


השינוי התפיסתי של מבטחי המשנה בחו"ל, שניצת ב-2019 וממשיך להכתיב את סדר היום, משפיע מאד על היזמים והקבלנים שמבקשים להנפיק ביטוח עבודות קבלניות ראוי, מדויק ואפקטיבי. בין השאר בשל המעורבות הגוברת של מבטחי המשנה גם בפרויקטים בינוניים, ואפילו במיזמים בשווי של כ-40 מיליון שקלים בלבד ומטה.


עד השנים האחרונות הייתה לחברות הביטוח הישראליות סמכות שאפשרה להן לספק כיסויים לפרויקטים של עד כ-100-150 מיליון שקלים באופן עצמאי (בין אם מכוח ביטוח המשנה החוזי שלהן ובין אם לפי תוכניות מיוחדות כגון פסיליטי). כיום אנחנו מדברים על משחק שכלליו השתנו לבלי היכר, כאשר גם פרויקטים בשווי נמוך של כ-40 מיליון שקלים נדרשים תכופות לעמוד בתנאים מיוחדים שמוכתבים ישירות על ידי מבטחי המשנה.


בין המאפיינים המובהקים של התופעה ניתן לסמן את העלייה בפרמיות ובהשתתפויות העצמיות. עלייה שמכבידה את הנטל הכלכלי על המבוטח (ובמקרים חריגים פוגעת בכדאיות הכלכלית של ביצוע פרויקט מסוים), וגם – חשוב לא פחות – נוגסת בכיסוי ביום פקודה לאור הזינוק באקססים (ההשתתפויות העצמיות).


אלמנט קריטי שנגזר מתוך המגמות האלה הוא הקשחה רוחבית ועמוקה של תנאי הביטוח. הדוגמאות הן רבות וניגע בכמה מהן.

נוהל עבודות בחום

נוהל עבודות בחום

עד לפני מספר שנים, ביטוח עבודות קבלניות היה כרוך בנוהל עבודות בחום סטנדרטי, אשר היה זהה יחסית בין חברות הביטוח הישראליות. היום אנחנו כבר צריכים לעמוד בתנאים מחמירים ביותר. במידה שמבטחי המשנה מעורבים בפרויקט, נוהל העבודות הנ"ל מגלם דגשים שהקבלנים והיזמים חייבים להכיר היטב ולעומק.

נוהל טיפול בנזקי מים

נוהל טיפול בנזקי מים

אתרי הבנייה בישראל נוטים תדיר להיפגע מנזקי מים כמו התפרצות מי תהום, עבודת צנרת לקויה, ברזים במצב "פתוח" בזמן פתיחת ברז ראשי, סופות, סערות ועוד. לא אחת מדובר בנזקי רכוש שמטפסים לכדי מאות אלפי (ואף מיליוני) שקלים.


המעורבות הגוברת של מבטחי המשנה בפרויקטים באה לידי ביטוי בדרישות מחמירות לגבי נהלים מיוחדים ויצירתיים למניעת נזקי מים באתרים, ובכללם: סקרים מקדימים, שינוי שיטות ביצוע, יישום מערכות טכנולוגיות לזיהוי וניטור נזקים, הוראות לשלבי טיפול ספציפיים, סייגים בפוליסה והרשימה נמשכת.

יתר בירוקרטיה

יתר בירוקרטיה

המעורבות הגוברת של מבטחי המשנה דורשת מחברות הביטוח הישראליות לפנות לעדכונים וקבלת אישורים מקדימים גם בפרוצדורות שבעבר בוצעו "אין-האוס". כתוצאה מכך אנחנו רואים, מטבע הדברים, התארכות בלוחות זמנים בטיפול בבקשות, עלייה בדרישות למילוי טפסים וחוות דעת, עיכובים שונים, וכמובן הקשחת תנאים עד סירובים. 


לדוגמא:

o הארכת פוליסה – פוליסות לביטוח עבודות קבלניות (בינוניות) מונפקות בד"כ לכ-24-36 חודשים. במידה שהפרויקט מתעכב, ובישראל זו תופעה נפוצה שלא בהכרח קשורה רק בקבלן המבצע או היזם, קיימת האופציה להגיש בקשה להארכה. בימים שבהם מבטחי משנה מעורבים יותר ויותר בפרויקטים, הסוגייה הזו יכולה להפוך לסאגה. חברות הביטוח הישראליות, בניגוד לעבר, לא יכולות בהכרח לספק את המענה להארכה באופן מיידי. לעתים הדבר כרוך באישור ישיר של מבטחי המשנה שעלול לגרור שינויים בתנאי הביטוח לרעת המבוטח ולתמחור תקופת ההארכה בתעריף גבוה.

o שינויים בפוליסה – המעורבות הגוברת של מבטחי המשנה גורמת לכך ששינויים רבים בפוליסה מאלצים את חברת הביטוח הישראלית לקבל אישור מראש ממבטחי המשנה בחו"ל.

מה הקבלנים והיזמים יכולים בכל זאת לעשות?

מה הקבלנים והיזמים יכולים בכל זאת לעשות?

הקבלנים והיזמים שואלים אותנו מה הם בכל זאת יכולים לעשות נוכח התנאים המורכבים שנוצרו. ובכן, חרף השינויים במטוטלת יחסי הכוחות בין המבוטחים למבטחים, יש עדיין צעדים שעשויים לסייע בהתמודדות עם הסיטואציה.


בראש ובראשונה, קבלנים ויזמים רשאים להגיב. זאת כמובן לאחר שהם הבינו היטב הדרישות שהוצגו ואת המשמעויות הנגזרות לאור היכולת שלהם לעמוד בתנאים מבחינת התכנון, הביצוע והיקף הכיסוי בקרות אירוע.

תגובת הקבלן/היזם ראוי שתימסר בהקדם האפשרי, שכן עיכוב במתן המענה עלול לגרור חוסר תשומת לב לדברים בזמן אמת, ודחייה במתן המענה של המבטחים ו/או מבטחי המשנה שלהם.


ככל שהקבלן או היזם סבורים שקיים קושי בדרישה מסוימת, הם בהחלט יכולים להעביר התייחסות למבטחים. במצבים מסוימים, במיוחד אם הם מלווים ע"י סוכנות ביטוח בעלת וותק וניסיון, הצעד הנ"ל יוביל לריכוך בדרישות ו/או התאמתן לפרקטיקה של הקבלן.

זכרו שהתנגדות בעלמא לא תספיק. הקבלן/היזם צריך לגבות את הטענות עם מסמכים מקצועיים כמו חוות דעת, השוואות לפרויקטים בעבר, השוואות לתנאי השוק וכדומה. לעתים כדאי להציע בתוך הדיאלוג אופציות חלופיות, אשר מצד אחד יאפשרו לבצע את העבודה ומצד שני יסייעו בהנפקת הפוליסה לטובת כל הצדדים.

לסיכום,

לסיכום,

מעורבותם הגוברת של מבטחי המשנה בפרויקטים (גם) בשווי נמוך היא אתגר ששוק ביטוחי הבנייה בישראל נדרש להתמודד עמו באופן הולך וגדל בשנים האחרונות.


חשוב להכיר בעובדת חיים זו עוד בשלבים המוקדמים של העשייה, בעת ההיערכות להזמנת הביטוח. כדאי וחשוב להתייעץ מראש עם סוכנות ביטוח בעלת ידע וניסיון בתחום ביטוחי הבניה . היערכות נכונה עשויה למנוע טעויות קריטיות שנעשות בתחילת הדרך ולמנוע הסתבכויות מיותרות שעלולות לעלות הון רב בשל תכנון לקוי של אופן עריכת הביטוח, כמו רכישת ביטוח חלקי (למשל רק לחפירה ודיפון) העלול להביא לסירוב לבטח את המשך העבודות, דרישה לתשלום פרמיה חסרת פרופורציות, סירוב לבטח את הפרויקט מלכתחילה ועוד.


ככל שמידת הגמישות של המבוטח קטנה, כך האתגרים גדלים שבעתיים. מצד שני, יש פתרונות אפקטיביים שניתן ליישם.  בנושאים אלה כמו בחיים- סוף מעשה במחשבה תחילה.

מעורבות מבטחי המשנה בפרויקטים מאתגרת את הקבלנים הישראלים
מעורבות מבטחי המשנה בפרויקטים מאתגרת את הקבלנים הישראלים

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page