המפץ הגדול
top of page
shadow ready-web-FF.png
המפץ הגדול
המפץ הגדול

המפץ הגדול

ביטוח עבודות קבלניות ב-2023 ומה צפוי לנו ב-2024


מאת: איציק סימון


עולם ביטוחי הבנייה עבר לא מעט טלטלות בשנים האחרונות אשר חלק גדול מהן הורגש בישראל ביתר שאת. רגע לפני סיכומי 2023 נצא לסקירה קצרה אך ממוקדת של המגמות הבולטות בתחום בשנה החולפת, כולל צפיית פני עתיד לגבי ביטוח קבלנים 2024.


נתחיל כמובן עם השינויים הדרמטיים בעולם ביטוחי הבנייה, סוגיה שנדונה בעתון פוליסה לא מעט במאמרים פרי עטנו שפורסמו כאן רק תחמיר ב-2024.

ביטוח עבודות קבלניות מגיע עד ל-1% משווי הפרויקט?

ביטוח עבודות קבלניות מגיע עד ל-1% משווי הפרויקט?

רבים בענף מקווים אמנם לעצירה או חזרה לאחור בעתיד הקרוב, אך לדעתנו נראה שהתמונה הפוכה לחלוטין. אנו מעריכים כי המגמה של עליית המחירים בביטוח עבודות קבלניות ב-2023 רק תחמיר.


כסוכנות ביטוח שנמצאת בשטח יום-יום, ואשר מלווה מאות פרויקטים של ביטוח עבודות קבלניות מול חברות הביטוח, אנו רואים שהמדיניות מצד המבטחות הולכת בכיוון אחד. אם עד לפני שנים בודדות עמד מחירו של ביטוח קבלנים על כ-0.3% משווי הפרויקט, ובמקרים חריגים על כ-0.4%, היום מספרים של כ-1% (ולעתים אפילו יותר) בפרויקטים של תשתית או בפרויקטי בניה – כבר אינם מפילים איש מהכיסא.


הדברים מתחברים, לצערנו, עם העלייה המתמשכת בעלות תשומות הבנייה, המייקרת את הבנייה (ומתגלגלת בסופו של היום לפתחם של רוכשי הדירות). מדד תשומות הבנייה מצוי בעלייה מתמדת ולהערכתנו הוא רק ילך ויטפס.

מה שנולד ב-2019 ימשיך לבעוט ב-2024

מה שנולד ב-2019 ימשיך לבעוט ב-2024

המגמה של עליית המחירים והחמרת התנאים בביטוחי הבנייה בישראל החלה להיות מורגשת בשנת 2020 (אם כי ניצניה ניבטו כבר ב-2019). יש לכך מספר סיבות ורוב הדרכים מובילות לשינוי המדיניות מצד מבטחי המשנה בחו"ל.


מבטחי המשנה בחו"ל שינו גישה בסוף 2019 מתוך מטרה "לחתוך בהפסדים" ולצאת למסלולי רווחיות. ענף ביטוחי הבנייה מצא את עצמו בחזית לאור מספר רב של אסונות טבע ואירועים ברחבי העולם, וההשפעה הגיעה גם ארצה.

מבטחי המשנה מקשיחים את התנאים כלפי השוק הישראלי

מבטחי המשנה מקשיחים את התנאים כלפי השוק הישראלי

לא זו אף זו, מבטחי המשנה בחו"ל הקשיחו את התנאים כלפי השוק הישראלי באופן ספציפי גם בשל מאפיינים ייחודיים. ביניהם, לדוגמה, שיעור גבוה במיוחד של תאונות עבודה (כולל לא מעט תאונות קטלניות), פסיקה סוציאלית המובילה לפיצויים גבוהים (עד כדי מיליוני שקלים גם בגין פציעה של פועל עם שכר נמוך), והאפשרות של המוסד לביטוח הלאומי לחזור לחברות הביטוח בתביעות שיבוב לאחר תשלום דמי פגיעה בעבודה.

סירוב לבטח הוא כבר לא עניין נדיר

סירוב לבטח הוא כבר לא עניין נדיר

בשנת 2023 ראינו החמרה בקושי של קבלנים ויזמים לרכוש ביטוח עבודות קבלניות ואף התרבות מדאיגה של מספר הפרויקטים שכלל לא מצליחים להשיג פוליסה (תופעה נפוצה מאד, למשל, בביטוח פרויקטים לשימור מבנים).


בעקבות הקשחת התנאים מצד מבטחי המשנה בחו"ל, נאלצו חברות הביטוח בישראל להמשיך ולהקשיח ב-2023 את תנאי החיתום הקפדניים, במיוחד בפרויקטים של התחדשות עירונית עם תוספת מרפסות, איטום, חיפויי חוץ, שיפוץ חזיתות, תמ"א 38/1 (חיזוק והרחבה) ועוד.

ביטוח עבודות קבלניות 2024 – מה צופן בחובו העתיד?

ביטוח עבודות קבלניות 2024 – מה צופן בחובו העתיד?

כפי שציינו קודם לכן, אנו מאמינים שהמגמות שתוארו לעיל רק ילכו ויחמירו. לכל הפחות עד סוף 2024 נמשיך לראות החמרה בתנאים, עליה בפרמיות הביטוח וגידול בשיעור הסירובים ומכתבי הדחייה. בנקודת הזמן הזו נראה שרק מהלכים משמעותיים יוכלו להביא להאטה בהחמרה שכן עצירה איננה בכלל באופק (על חזרה לאחור אין מה לדבר).


מצד שני, יש בהחלט צעדים שיכולים להינקט בכדי להחזיר את השוק לשפיות. ראשית, כפי שכבר הוצג  במאמרים קודמים- אנו פועלים בשיתוף התאחדות הקבלנים בוני הארץ למצוא פתרון רגולטורי לנושא תביעות השיבוב של המוסד לביטוח הלאומי. זהו נושא בעל אפקט רב על הנכונות של מבטחי המשנה בחו"ל לפעול בתחום ביטוחי הבניה בשוק הישראלי.


בנוסף, כפי שכבר הבענו את דעתנו בעבר, דרוש כאן מהלך מצד חברת ביטוח שתאזור אומץ ויצירתיות, תקפוץ אל המים העמוקים, ותהפוך את המשבר להזדמנות. חברת ביטוח כזו, ככל שתימצא, עשויה להרוויח מהמצב המשברי, ולהשתלט על שוק משמעותי שבתעריפים ובאקססים הקיימים – צפוי להיות מאד רווחי. נמשיך לעקוב.

המפץ הגדול
המפץ הגדול

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page