ביטוח תמ"א 38-2, לפרויקט מורכב דרוש כיסוי רחב ו....סוכן מומחה.
להצעת מחיר
המותאמת עבורך
פוליסת ביטוח תמ"א 38-2, בניגוד למרבית ביטוחי התחדשות העירונית, הינה לכאורה פוליסה פשוטה, בדיוק כפי שלכאורה פרויקט מסוג זה מצטייר כפרויקט פשוט של בניה רגילה.
בפועל, מדובר לעתים קרובות בפרויקט שהקמתו כרוכה בסיכונים חריגים ומיוחדים, ולמולם – נדרשים פתרונות ביטוח ייחודיים הנקבעים בהתאם למשתנים ומשפיעים רבים המשחקים כאן תפקידים מכריעים. לאלה, יש השפעה על הכיסוי הביטוחי שחברת הביטוח תהיה מוכנה להעניק.
כדי להבהיר נקודה חשובה זו אנו מציעים לבחון את העניין משתי זוויות:
-
האחת, מה מרתיע את חברת הביטוח ממכירת פוליסה בפשטות ומבלי לפשפש בציציות על כל סעיף, לכלול החרגות לכיסוי, ולנקוב בתנאים וסעיפים מגבילים, הסתייגויות ודרישות מיגון מחמירות.
-
השנייה, איך נכון להיערך , לתכנן ולהתמודד מול חברת הביטוח כדי להשיג לך כיסוי הביטוחי רחב התואם את הסיכונים האמיתיים של הפרויקט, את רצונותיך ואת תקציבך.
למידע נוסף אודות ביטוח תמ"א 38
הגורמים לזהירות שמגלות חב' הביטוח
בבואן להנפיק פוליסת תמ"א 38-2
חיישני חברות הביטוח מתחדדים מלכתחילה לאור דרגת הסיכון הגבוהה המייחדת את כל סוגי תוכניות ההתחדשות העירונית בהשוואה למיזמי בניה רגילה אחרים ופוליסות הביטוח הנדרשות להם כמו ביטוח סיכוני עבודות קבלניות, ביטוח ליזם וכדומה. פרויקט תמ"א 38-2 כולל הריסת המבנה הקיים ובניית מבנה חדש במקומו. אם המבנה המיועד להריסה מבודד מסביבת מבנים סמוכים או כרך סואן- אזי הסיכונים עשויים להיות רגילים. אבל, במרבית המקרים לא כך הם פני הדברים.
סביבת עבודה עירונית צפופה
פרויקטים כאלה נועדו להתחדשות עירונית, בדרך כלל מדובר במבנים המצויים בלב העיר. הסיכון לנזקים למבנים סמוכים בעת ביצוע עבודות ההריסה, ובמיוחד כאשר פעמים רבות מדובר במבנים בעלי קירות משותפים המחוברים אחד לשני (ראה רחובותיה של שכונת פלורנטין, לדוגמא) – אלה רק מגבירים את רמת הסיכון לקרות אירוע ביטוחי.
סגירת צירי תנועה ולוגיסטיקה
פעמים רבות נדרשת מעורבות משטרה לצורך סגירת צירים והכוונת תנועה לצורך שינוע ציוד מכני כבד, מניעת סיכון לדיירים במבנים סמוכים או עוברי אורח אגב ביצוע עבודות ההריסה,לעיתים נדרשת הפסקת פעילות עסקית של חנויות ועסקים במבנים סמוכים כדי שלא לסכן את בעלי העסקים והקהל הרחב - וכיוצ"ב.. הצורך וההיערכות בתחומים אלה רק מעמיסים על פוליסת ביטוח תמ"א 38-2 עוד סיכונים שיש לבטח מפניהם.
פתרונות הנדסיים לצורכי חניה
המבנים המיועדים להריסה ממוקמים לא פעם על שטחים קטנים. פרויקט תמ"א 38-2 מחייב בד"כ את היזם לספק לכל דייר חניה, מה שמצריך פתרונות הנדסיים כמו חפירת מרתפי חנייה ו/או בורות עמוקים למכפילי חנייה, חפירות כאלה יכולות לפגוע במבנים סמוכים, כתוצאה מהחלשת תמך הקרקע או ניזקי ויברציה, ולפגוע בתשתיות עירוניות.
פריצת מי תהום בגלל חפירת עומק
בחלקים עירוניים שונים (כגון רחובות שלמים בת"א) – קיימת מגבלה משמעותית מבחינת עומק החפירה הנובעת מסיכונים של פריצת מי תהום המחייבים ביצוע השפלת מים. זוהי עבודה מורכבת הכרוכה בסיכונים רבים ומגוונים לתביעות צד שלישי נרחבות. לא פלא שחברות הביטוח, אשר ספגו בשנים האחרונות לא מעט נזקים בתחום זה – מסרבות בד"כ לבטח פרויקטים הכוללים השפלת מים, ולכן בוחנות היטב את דו"ח יועץ הקרקע כדי לוודא שעומק החפירה לא יורד מתחת למי התהום.
לוחות זמנים ותקורות
להיבט זה יש חשיבות גם בתכנון נכון של הפרויקט והתקורות בביצועו, וגם של היערכות לביצוע דו"חות קרקע בשלבים מוקדמים וסקרי היתכנות עקרונית לביטוח הפרויקט. להווי ידוע שטיפול בהיבטים אלה בסמוך למועד התחלת הבניה (או אף יש הפונים לאחר שכבר החלה) - עלול לשבש את לוחות הזמנים של הפרויקט, בהיעדר כיסוי ביטוחי ותהליכים ארוכים להשגתו, על כל המשמעויות הכספיות האדירות של עיכובים כאלה.
לסיום, בלתי צפויים
לסיום ולסיכום חלק זה נדגיש כי פרויקטים מסוג זה מאופיינים במידה רבה ב'בלתי צפויים'. גם חברות הביטוח יודעות את העובדה הזו שרק מגבירה את מידת הזהירות שהן מגלות ואת העלויות שהן דורשות.
על כן ברור שליווי מקצועי נכון עשוי למנוע עוגמת נפש רבה ונזקים בלתי מתוכננים משמעותיים בשל אי לקיחה בחשבון של מערכת השיקולים והבעיות שהוצגו לעיל..
איך אנחנו מתמודדים למול דרישות וחששות חברת הביטוח?