הסכנה בביצוע פיגועי טרור על ידי עובדים לא חוקיים והמשמעות כלפי המעסיק
top of page
shadow ready-web-FF.png
הסכנה בביצוע פיגועי טרור על ידי עובדים לא חוקיים והמשמעות כלפי המעסיק
הסכנה בביצוע פיגועי טרור על ידי עובדים לא חוקיים והמשמעות כלפי המעסיק

הסכנה בביצוע פיגועי טרור על ידי עובדים לא חוקיים והמשמעות כלפי המעסיק

מאת: עומרי ניסני , מהנדס אזרחי

נכתב בסיועה של עו"ד מאיה אריאלי, מומחית בסוגיות העסקת עובדים פלשתינאים


ב-15 לינואר יצאו ממכון שטיפה ברעננה שני רכבים שנגנבו מלקוחות ושהיו נהוגים על ידי צמד מחבלים שעבדו במקום ללא אישורים (שוהים בלתי חוקיים).

המפגעים התפצלו, אחד פונה לרחוב אחוזה הראשי והשני לרחוב התעשייה. מסע ההרג הוביל לרציחתה של אישה ולפציעתם של כ-18 נוספים. בחקירתם, המחבלים הודו במעשיהם והתברר שהם נושאים עבר פלילי וביטחוני רב.

האם בעל עסק שמעסיק שוהים בלתי חוקיים שהופכים למחבלים עלול לשאת בכתב אישום או אפילו בתביעה אזרחית מצד הנפגעים? מה המשמעות של האירוע כלפי מעסיקים שונים בענף הבנייה והאם יש להם הגנה ביטוחית מול הליכים שינקטו כנגדם?


על כך בקצרה בכתבה הבאה אשר נכתבה בין השאר בסיוע עו"ד מאיה אריאלי, מומחית בהעסקת עובדים זרים ופלשתינאים, לרבות בענף הבניין.


לפני שנתחיל, עדכון: בינואר 2024 הוגש כנגד בעל מכון השטיפה כתב אישום בגין העסקה והלנה שלא כדין בנסיבות מחמירות. עבירה שדינה יכול להגיע לשנות מאסר רבות מאחורי סורג ובריח, כמו גם לסנקציות כספיות משמעותיות.

מצוקת כוח האדם כמקור לסכנה

מצוקת כוח האדם כמקור לסכנה

מצוקת כוח האדם בענף הבנייה בעקבות העדרם של עשרות אלפי עובדים פלשתינאים הולכת ומתגברת. כפועל יוצא מכך היא גם מייצרת מצבים רבים שבהם מעסיקים, אשר מצויים במידה רבה בין הפטיש לסדן, "חורגים" מההנחיות ומעסיקים עובדים פלשתינים לא חוקיים.


מעורבות שוהים בלתי חוקיים בטרור היא עובדה ידועה ופיגועים רבים בוצעו לאורך השנים על ידי פלשתינים שעברו את הגדר שלא כחוק. בינואר 2024 המשטרה אף הכריזה על מבצע חסר תקדים למאבק בתופעה שזכה לשם מבצע הממי"ם משום שהוא מכוון כנגד מסיעים, מעסיקים ומלינים. לאחר הפיגוע ברעננה המבצע תוגבר והורחב.


עו"ד אריאלי מדגישה שהעסקת עובדים פלשתינאים ללא אישור עבודה היא עבירה על החוק גם בלי קשר לטרור או לביצוע מעשים פליליים על ידם. קבלן או קבלן משנה שמעסיק שוהים בלתי חוקיים צפוי בראש ובראשונה לקנס מנהלי שיכול להגיע עד 10,000 שקלים לכל עובד ואף לכפל קנס במקרה של עבירה חוזרת. במקביל הוא עלול לעמוד לדין פלילי עם סנקציות של קנסות בגובה מאות אלפי שקלים ואפילו מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. באפריל 2024 עודכן חוק הכניסה לישראל והעבירות בגין מעשים אלה הוחמרו באופן גורף ומשמעותי.


עו"ד אריאלי מסבירה שלצד הסנקציות הישירות מול המעסיק, העסק עלול להיסגר בצו מנהלי, וככל שמדובר בקבלן אזי המידע יגיע לרשם הקבלנים. במקרה של הפיגוע ברעננה, לצורך העניין, המשטרה עצרה על המעסיק והטילה צו סגירה מנהלי על המכון לשטיפת רכבים למשך 30 ימים.


חשוב להוסיף שהעסקת עובד פלשתיני לא חוקי באקלים הנוכחי עלולה להיתקל בגישה מחמירה מרשויות החוק והאכיפה, ובפרט אם העובד ביצוע פיגוע טרור בזמן העסקתו. כך גם נציין במאמר מוסגר שהעסקת עובדים פלשתינאים לא חוקיים מגלמת בעיות רבות נוספות. למשל, תשלום במזומן בשל אי רישום העובד מול רשויות המס, העדר יכולת לשלם בעבור העובד דמי ביטוח לאומי וכפועל יוצא מכך העדר קיומה של מעטפת במקרה של תאונת עבודה ועוד.

אחריות מעסיק כלפי נפגע עבירה

אחריות מעסיק כלפי נפגע עבירה

עו"ד אריאלי מציינת שנפגעי עבירה בישראל רשאים להגיש תביעה אזרחית לפיצויים שאיננה מותנית בקיומו של הליך פלילי. זכות זו מאפשרת לכאורה הגשת תביעה לא רק כנגד הגורם הפוגע אלא גם כנגד גורמים "אחראים" נוספים שניתן לייחס להם חבות בנושא.


עיון זריז בפסיקה לא מעלה אמנם דוגמאות מובהקות של תביעות כנגד מעסיקים בעקבות אירועי טרור ועל ידי נפגעי פעולות איבה, אך אין לכחד שהמקרה הראשון יכול להגיע.


נפגע פעולת איבה שיוכיח שהמחבל שפגע בו הועסק בישראל באופן לא חוקי, על ידי מעסיק שהיה מודע לכך, יכול בהחלט לבחון הגשת תביעה אזרחית שסיכוייה לא בהכרח מבוטלים. חבותו בנזיקין של המעסיק תיגזר ככל הנראה משאלות כגון:

· האם מדובר בעובד זמני שההיכרות עמו שטחית או עובד וותיק?

· האם העדר אישור העבודה היה עניין "טכני" או מהותי?

· האם המעסיק ידע על עברו של העובד באופן שהיה אמור להדליק "נורה אדומה"?

· האם המעסיק פיקח על העובדים והיה ער לסימנים חשודים?

· האם הפיגוע נעשה במקביל או בסמוך לשעות העבודה? האם יש קשר בין הכלים לביצוע הפיגוע לעסק (למשל, רכבים גנובים של לקוחות ממכון שטיפה כמו הפיגוע ברעננה)?

מה לגבי חברות הביטוח?

מה לגבי חברות הביטוח?

פוליסות לביטוח עבודות קבלניות אינן מכסות מקרים של מעורבות עובדים לא חוקיים בטרור. הן מבחינת ההוצאות המשפטיות להתמודדות עם קנסות מנהליים או כתב אישום פלילי, והן בתוצאות הישירות והעקיפות כתוצאה מהליכים אלה. חברת הביטוח לא תישא בשכר טרחתם של עורכי הדין שמייצגים את הקבלן ולא תכסה קנסות שיוטלו עליו או פיצויים שיידרש לשלם בהליך אזרחי.


הכיסוי הביטוחי להליכים פליליים בפוליסה הקבלנית נוגע למצבים אחרים לחלוטין. למשל, כתב אישום בעקבות גרימת מוות ברשלנות לאחר מות עובד באתר הבנייה. אולם בכל הנוגע לכתבי אישום בגין אירועי טרור, הפוליסה לא תוכל להגן ולספק מענה.

הסכנה בביצוע פיגועי טרור על ידי עובדים לא חוקיים והמשמעות כלפי המעסיק
הסכנה בביצוע פיגועי טרור על ידי עובדים לא חוקיים והמשמעות כלפי המעסיק

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page