הדיפת תביעות פועלי בניין עוד בשלב הסמכות המקומית, האמנם?
top of page
shadow ready-web-FF.png
הדיפת תביעות פועלי בניין עוד בשלב הסמכות המקומית, האמנם?
הדיפת תביעות פועלי בניין עוד בשלב הסמכות המקומית, האמנם?

הדיפת תביעות פועלי בניין עוד בשלב הסמכות המקומית, האמנם?


מאת: עו"ד מאיה אריאלי


התאחדות בוני הארץ וההסתדרות העריכו כי היקף התביעות של העובדים בענף הבניה כנגד מעסיקיהם הגיע כבר לפני כחמש שנים לכדי סכום עתק של כ-6 מיליארד שקלים (תביעה ממוצעת – כ-150,000 שקלים).


עורכת הדין מאיה אריאלי המתמחה במורכבות הייצוג של קבלנים מול עובדי בניין, מסבירה איך גם סוגיה "שולית לכאורה" כמו "סמכות מקומית" יכולה לעזור בהדיפת ההליך עוד בשלבים הראשונים בתביעות מסוג זה.


התופעה הרווחת בסיום יחסי עבודה בענף הבנייה בין מעסיק לעובד היא שבתום תקופת ההעסקה הקבלן מקבל תביעה מבית הדין לעבודה. לעיתים מדובר בתביעות בודדות ולעיתים ב"מבול" של ממש (במיוחד אם החברה מעסיקה כמות גדולה של עובדים (כגון פועלים ומנהלי עבודה).


כעורכת דין המייצגת קבלנים וחברות בנייה, אני מקבלת פניות רבות בנושא ברמה שוטפת. כולל אפילו מצד קבלנים גדולים המתמודדים במקביל עם כ-100 תביעות שונות (!).


עם קבלת כתב תביעה מסוג זה יש צורך לבצע כמה בדיקות לסעדים המתבקשים: שעות העבודה, השעות הנוספות, וותק ענפי, דירוג/דרגה, נסיעות, ימי חג וחופשה, דמי הבראה ועוד. מידע מעניין נוסף שעולה מכתב התביעה הוא הסמכות המקומית. במילים אחרות, מניין לבית הדין הנכבד סמכות מקומית לדון בתביעה?

מהי הסמכות המקומית? 

תקנה 3(א) לתקנות בית הדין לעבודה סדרי דין, תשנ"ב-1991 מסדירה את מקום השיפוט של בתי הדין לעבודה. לשון סעיף 3(א)(1) קובעת כי בתובענה בנושא יחסי עבודה ידון: "בית הדין האזורי אשר באזור שיפוטו נמצא מקום העבודה של העובד שהיא נשוא התובענה, או שבאזור שיפוטו בוצעה העבודה".


רבים מלקוחותיי מקבלים תביעות הנקראות בלשונם: "תביעות העתק הדבק". לא אחת התביעות הללו מוגשות באופן שיטתי לבית דין ספציפי ללא קשר לסעיף 3(א)(1) שהוזכר לעיל.


אין זה עניין של מה בכך. בפסיקה נקבע פעם אחר פעם כי סמכות מקומית יש לטעון בהזדמנות הראשונה ולכן חשוב לשים לב האם בכתב התביעה יש התייחסות למיקום הגיאוגרפי של משרד המעסיק ו/או מקום העבודה האחרון בפועל.

להיות בזמן הנכון ובמקום הנכון:

במקרה שטיפלתי בו לאחרונה, כב' בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל את בקשתי למחיקת התביעה טרם ההופעה בפני וועדה פריטטית, וזאת רק בשל הסיבה כי התובע לא הצליח להוכיח את מיקום העבודה ומכאן את הסמכות המקומית.


במקרה נוסף המחלוקת לגבי הסמכות המקומית התפתחה לקבלת בקשה לערובה להבטחת הוצאות הנתבעת ופסיקת הוצאות לעובד. להלן בקצרה תיאור המקרה:

עובד פלשתינאי הגיש תביעה כנגד חברת בנייה לבית הדין האזורי בבאר שבע. משרדה הרשום של הנתבעת בלוד ואתרי העבודה באותם שנים היו במודיעין. כבר בכתב ההגנה ובקדם המשפט הועלתה טענת חוסר הסמכות המקומית של כב' בית הדין לדון בתביעה. לאחר בירור שנערך ממול התובע, נקבע כי היות שאתרי העבודה במודיעין לבית הדין בבאר שבע אין את הסמכות לדון בתיק.


כב' סגן הנשיא בבית הדין קבע כי התביעה תעבור לבית הדין האזורי בתל אביב ובנוסף נקבע כי על התובע לשלם לנתבעת סכום בסך 500 ₪ בגין הוצאות משפט אשר ישולמו תוך 30 יום. התביעה כאמור הועברה לבית הדין בתל אביב, אך התובע לא שילם את ההוצאות שנפסקו כנגדו ונפתחה האפשרות להגיש בשם הנתבעת בקשה לערובה להבטחת הוצאות.

לאחר חודש ימים נוספים, ימי פגרה והמון סבלנות, הבקשה התקבלה ונקבע כי על התובע להפקיד תוך חודש ימים סך של 2,000 ₪ בקופת בית הדין בכדי שיוכל להמשיך את ההליכים אחרת התביעה תמחק. העובד, כצפוי, לא ביצע את התשלומים והתיק אפילו במידה רבה התהפך כשנפתח כנגד העובד התובע תיק בהוצאה לפועל לגביית ההוצאות שנפסקו.


מכאן שהיוועצות עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה ובהסכם הקיבוצי בפרט עם קבלת כתב התביעה יכולה לעיתים רבות להיות גורם מכריע בהתנהלות התיק.

לסיום, כל קבלן שואל אותי: "מה יהיה עם התביעות האלו?"

התשובה היא פשוטה וקצת לא נעימה. לצערי, אתם הקבלנים מאפשרים את התביעות. זכרו כי בתור המעסיקים חלים עליכם כל חוקי העבודה וההסכם הקיבוצי בענף הבניין לרבות כרטיסי שעות דיגיטליים/חתומים ע"י העובד, הודעה לעובד, פיטורין בתום לב ובכפוף לשימוע, ניהול פנקס ימי חופשה ועוד.


מלבד העובדה שקיומם של הנ"ל עשוי להקטין את מידת הסיכון של הגשת תביעה כנגדכם, כל אלו הם אינם בגדר המלצה אלא חובתכם כמעסיקים. כבת למשפחת קבלנים אני יודעת שענף הבנייה חייב לרוץ תוך כדי ביצוע אך מדי פעם יש לעצור ולעשות חושבים מהו אופן העסקת העובדים אצלכם בחברה ואיך הוא מנוהל? זכרו כי ניהול עובדים נכון עשוי לחסוך לכם בעתיד המון זמן וכסף.

________________________________________


הכותבת היא עו"ד המתמחה בדיני עבודה ובהסכם הקיבוצי שבענף הבניין.

** האמור לעיל איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או ייעוץ משפטי. אין לראות באמור המלצה לנקיטה בהליכים משפטיים או להימנעות מנקיטה הליכים. עו"ד מאיה אריאלי ממליצה לפנות לקבלת ייעוץ משפטי בכל מקרה קונקרטי ובכפוף לנסיבות הרלבנטיות.

הדיפת תביעות פועלי בניין עוד בשלב הסמכות המקומית, האמנם?
הדיפת תביעות פועלי בניין עוד בשלב הסמכות המקומית, האמנם?

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page