ביטוח קבלני שיפוצים תחת מלחמה, מה חשוב לדעת?
top of page
shadow ready-web-FF.png
ביטוח קבלני שיפוצים תחת מלחמה, מה חשוב לדעת?
ביטוח קבלני שיפוצים תחת מלחמה, מה חשוב לדעת?

ביטוח קבלני שיפוצים תחת מלחמה, מה חשוב לדעת?


מאת: איציק סימון


קשה להאמין שרק לפני מספר שבועות התכוננו בהתאחדות קבלני השיפוצים לכנס שנתי רחב היקף, הגדול ביותר מאז ומעולם, שהיה אמור להתקיים בסוף אוקטובר במלונות ים המלח. אירוע חגיגי שתוכנן לארח אלפי משתתפים וביניהם גם את בכירי ענף הבנייה.

אך בישראל כמו בישראל, המציאות יכולה להשתנות באחת מקצה לקצה. במקום כנסים שהיו עשויים להמשיך את התנופה, אנחנו צופים דווקא ברגרסיה שסופה מי יישורנו.


כמו אחיו הגדול, ענף הבנייה, גם ענף השיפוצים חווה בעקבות המלחמה משבר עמוק ומוחשי. החל מהעדר הזמנות לפרויקטים חדשים וכלה בפרויקטים שנעצרו כליל או מתעכבים משמעותית. לכך יש להוסיף את המחסור בכוח האדם בשל ההסתמכות ערב המלחמה על כ-15,000 פועלים פלשתינאים, שאינם מגיעים כעת לעבודתם וספק אם ישובו בהיקפים כאלה בעתיד.


בסוכנות הביטוח איציק סימון, המלווה את ענפי הבנייה והשיפוצים בישראל מזה כ-35 שנה, אנחנו מקבלים לא מעט פניות מצד קבלני שיפוצים. אבקש להתייחס לכמה מהנושאים הנפוצים שאנחנו נשאלים לגביהם.

פרויקט שיפוץ שנעצר, מה עם הסיכונים הביטוחיים?

פרויקט שיפוץ שנעצר, מה עם הסיכונים הביטוחיים?

פרויקטים רבים של שיפוץ נקטעו באיבם בזמן המלחמה מסיבות שונות. עובדים שלא מגיעים, קבלנים שגויסו למילואים, לקוחות שפונו מבתיהם והרשימה נמשכת. הסיטואציה הזו יוצרת מצב שבו האתר המשופץ מגלם בחובו סיכונים רבים למבקרים במקום. למשל, דיירים שגרים בבית המשופץ או בעלי נכס שבאים לראות את המקום עוד לפני שעברו אליו באופן רשמי.


ביטוח קבלני שיפוצים מספק מענה לנזקים לצד ג', וביניהם עוברי אורח ומבקרים, אך חשוב לסמן כוכבית. קבלן השיפוצים חייב לדאוג להשאיר את האתרים כשהם בטיחותיים וכשהמפגעים הנמצאים בהם מסומנים, מגודרים וסגורים. האחריות היא שלכם.


ככל שצד שלישי ייפגע ממפגע שהיה ניתן להסיר או להתריע מפניו, חברת הביטוח עלולה להעלות טענות שונות כנגד המבוטח. בין אם בייחוס "אשם תורם" שיביא להפחתת הכיסוי ובין אם בהתנערות כליל מהתשלום בעקבות רשלנות. שימו לב שאתם משאירים את כל האתרים "הפתוחים" במצב הבטיחותי הטוב ביותר, כולל עדכון מלא לבעלי הנכס או כל גורם אחר שיכול להגיע למקום. רצוי גם להדריך את הדיירים או בעלי הנכס לגבי אזורים מסוכנים או מפגעים.


חשוב לא, פחות – תעדו הכל. צלמו היטב את האתר ואת האזורים "המסוכנים" שבו. כדאי גם לתעד את "הדרכת הבטיחות" שהעברתם לבעלי הנכס ולא לעשות זאת בעל-פה בלבד.

פיצויים בגין נזק עקיף כתוצאה מהשבתת הפעילות בשל מהמלחמה

פיצויים בגין נזק עקיף כתוצאה מהשבתת הפעילות בשל מהמלחמה

קבלני שיפוצים, כמו בעלי עסקים מכל המשק הישראלי, עלולים לספוג נזקים עקיפים בעקבות מצב המלחמה  והשבתת הפעילות העסקית.


הפוליסה לביטוח עבודות קבלניות לא מספקת, לצערנו, מענה לנזקים כתוצאה ממלחמה או טרור, וזה כולל גם נזקים עקיפים כאלה.  ביטוח קבלני שיפוצים מעניק כיסוי רק לנזק ישיר (בשל אירוע פתאומי ובלתי צפוי) שנגרם לרכוש, לעובדים או לצד שלישי, אך כאמור- הביטוח מחריג מכיסוי נזקי מלחמה וטרור.


הפתרון לנזקים העקיפים טמון בהחלטות ובתקנות שעת חירום שיתקין משרד האוצר (כמו בקורונה). האם המדינה תעמוד לימין בעלי העסקים לפיצוי בשל נזקים כאלה, ובאיזה אופן?


טיוטת התקנות שפורסמה לעיון בשלב זה מעידה שהמדינה אכן מתכוונת "להכניס יד לכיס" . סביר בהחלט להניח שיהיה סיוע מסוים (גם) לקבלני שיפוצים שהכנסותיהם נפגעו. כדאי להיות עם "יד על הדופק" בנוגע לפרסומים באמצעי התקשורת ובאתרים הרלבנטיים.

ביטוח קבלני שיפוצים תחת מלחמה, מה חשוב לדעת?
ביטוח קבלני שיפוצים תחת מלחמה, מה חשוב לדעת?

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page