top of page
English Logo
איציק סימון
חתום אמינות

דו"ח מינהל הבטיחות מינואר 2023 : תקציר וכמה מסקנות

Mar 30, 2023

דו"ח מינהל הבטיחות מינואר 2023 : תקציר וכמה מסקנות


By: Omri Nissani, civil engineer, licensed insurance agent


The Occupational Safety and Health Administration at the Ministry of Labor (hereinafter: the "Safety Administration" or the "Administration") published last January (2023) findings from a comprehensive and important study on regulation, supervision and enforcement in occupational safety issues, between the years 2016-2022 .


As an insurance agency that has been dealing with construction insurance for about 35 years , and operates not only on the professional level but also in market education and increasing awareness, we saw fit to review the document. This is in order to briefly present to you some of the main things that arise from it, especially in the context of the construction industry and the safety of its workers.


In the following short review, we will look at trends in the scope of work accidents in Israel from the report, we will examine how effective the state's enforcement activity is, we will deal with the main causes of death in fatal accidents, we will refer to the proportion of foreign and Palestinian workers in the casualty/killed gravestone, and more.


First of all, a positive point: before we start with negative aspects, it is worth noting several trends of improvement that emerged from the report, and which, according to the Safety Administration, intensified in 2020-2022. The most prominent of them are a continuous and consistent decrease in the scope of work accidents (fatal and non-fatal). A trend that applies even more strongly in the construction industry and which has increased Israel's ranking in the field compared to European countries. It also seems that the state has internalized the obligation it has to take care of workers in general and construction workers in particular, and this is reflected in increased enforcement and supervision.


(In the enclosed article, we note that there are those who claim that the data presented by the Safety Administration are biased for the better in order to present a better picture of the data. We will not enter into this debate and will review the report here as such).

דו"ח מינהל הבטיחות מינואר 2023 : תקציר וכמה מסקנות

פיקוח ואכיפה אפקטיביים

גורמים רבים במשק מוציאים לא פעם קול קורא להגברת האכיפה בבטיחות בעבודה. זאת מתוך תפיסה שרואה בהידוק הפיקוח ככלי יעיל לשיפור בטיחות העובדים. בהקשר זה, דו"ח מינהל הבטיחות מציג תמונה מעט מעודדת.


מהדו"ח עולה שמינהל הבטיחות מגביר כל הזמן את היקף פעולות הפיקוח והאכיפה, ובמיוחד בענף הבנייה. כך, למשל, בשנת 2022 לבדה נעשו פעולות אכיפה ביותר מ-16,000 אתרי בנייה פעילים.


במקביל נרשמה עלייה של עשרות אחוזים במספר תיקי החקירה הפליליים שנפתחו בגין בטיחות בעבודה. 17 תיקי חקירה פליליים שנפתחו ב-2022, לעומת 9 בלבד ב-2020 ורק שניים ב-2019.


לפי הדו"ח, היחידות החוקרות מקיימות שיתופי פעולה הדוקים עם מומחים מקצועיים ונמצאות בקשר רציף מול רשם הקבלנים לטובת הטלת סנקציות משמעותיות על קבלנים. רוצה לומר, בטיחות העובדים איננה נדחקת לקרן זווית אלא מקבלת את הזרקור הראוי.

היקף התשלומים לנפגעים עולה ועובד�ים זרים ופלשתינאים נפגעים יותר

אולם לצד המגמות הללו, אשר אין ספק שהן מצביעות על כיוון חיובי, הדרך לארץ המובטחת עודנה רחוקה. רחוקה מאד. ניתוח היקף התשלומים שהמוסד לביטוח לאומי (המל"ל) מעביר לנפגעי עבודה ובני משפחותיהם מראה שמדובר בסכום של יותר מ-6 מיליארד שקלים בשנה.


מינהל הבטיחות התייחס בדו"ח לאתגר ההיפגעות של העובדים הזרים והפלשתינאים, אשר הם כוח האדם העיקרי שעליו נשען ענף הבנייה. בין השנים 2016 ל-2022 חלה עלייה של כ-17% במספר העובדים שאינם תושבי ישראל שנפגעו בתאונות עבודה (לעומת ירידה של כ-11% במספר העובדים הישראלים שנפגעו באותה התקופה).


היכן העובדים נפגעים? המספרים הם מובהקים והמקום המסוכן ביותר לעובד נותר לצערנו מקום העבודה. כ-75.2% מהעובדים נפגעים במקום העבודה (כ-10% מהם בתאונות דרכים בעבודה) והיתר בדרך לעבודה או ממנה.

היקף התשלומים לנפגעים עולה ועובדים זרים ופלשתינאים נפגעים יותר

 

זרקור על ענף הבניין

היות שענף הבנייה הוא המסוכן ביותר מענפי התעסוקה בישראל, הדו"ח הקדיש לו פרק שלם וייחודי. כבר בתחילת הדברים נאמר שבד בבד עם העלייה במספר התחלות הבנייה (הן לפי יח"ד והן לפי מ"ר), חלה עלייה במספר ימי אי הכושר בענף לעומת ענפים אחרים.


נקודת האור בעניין זה היא שגם בענף הבנייה הולך ופוחת מספר התאונות עם השנים. ייתכן בהחלט שבזכות השילוב שבין הגברת מודעות להגברת אכיפה ופיקוח.

בשנת 2022 חלה ירידה של כ-28% במספר העובדים שנהרגו באתרי הבנייה בישראל לעומת 2021, וירידה של כ-43% בהשוואה ל-2019. עם זאת, כ-46% מהעובדים בישראל שנהרגים בתאונות עבודה מגיעים מענף הבניין.


נפילה מגובה –הגורם הקטלני ביותר: גם בשנת 2022 נפילה מגובה היא סיבת המוות הקטלנית ביותר באתרי הבנייה בישראל, ושכיחותה עומדת על כ-52%. כלומר, אחד מכל שני עובדים שנהרגים באתר בנייה נפגע מנפילה מגובה. גורם המוות השני בשכיחותו הוא "מכה מעצם נע כתוצאה מנפילתו מגובה או מפגיעתו במישור".


האם קבלנים גדולים נזהרים פחות? לצערנו, ממש לא. יותר ממחצית מתאונות העבודה הקשות והקטלניות מתרחשות דווקא באתרי הבנייה שמופעלים על ידי החברות המובילות, הגדולות והמסודרות ביותר בארץ. חברות עתירות משאבים אשר בהחלט יכולות וצריכות (שלא נאמר, חייבות כבר מאתמול) להגדיל משמעותית את תקציבי הבטיחות שלהן. כ-52% מהתאונות הקטלניות מתרחשות באתרי קבלנים בעלי סיווג ג/5 (הגבוה ביותר).

זרקור על ענף הבניין

כמה רישיונות נשללים ומהם הערים המסוכנות ביותר?

כידוע, וכפי שאנחנו מזכירים פעם אחר פעם, החברות הקבלניות הן האחראיות הראשיות והמרכזיות, על פי חוק, לבטיחות העובדים באתרים. דו"ח המינהל מראה שלפחות אחת לחודש בממוצע נשלחת חברה קבלנית לדיונים בנושאי בטיחות מול רשם הקבלנים.


ההחלטה השכיחה ביותר שמתקבלת בדיונים הללו, בכ-23% מהמקרים, היא "התליית רישיון על תנאי ל-3 שנים בתוספת קנס כספי". מאז 2017, רק שש פעמים רשם הקבלנים שלל בפועל את רישיון הקבלן לתקופה מוגבלת, ורק חמש פעמים התקבלה החלטה לבטל כליל את רישיון החברה. כלומר, ברוב המכריע של הדיונים, העונש לא כולל סנקציה בפועלעל הרישיון.


סנקציה נוספת שיכולה להיות מוטלת על הקבלן היא צו להפסקת עבודות. מבחינה גיאוגרפית, לפי הדו"ח, אתרי הבנייה בירושלים ובבני ברק מקבלים הכי הרבה צווים להפסקת עבודה. אחריהם בחמישיה הראשונה נמצאים האתרים בחיפה, תל אביב וראשון לציון.

כמה רישיונות נשללים ומהם הערים המסוכנות ביותר?

דו"ח מינהל הבטיחות מינואר 2023 : תקציר וכמה מסקנות

לסיכום,

דו"ח מינהל הבטיחות במשרד העבודה מציג שני פנים לנושא הבטיחות, האסדרה והפיקוח לגבי תאונות העבודה בישראל. הן ברמה הכללית והן עם התייחסות ספציפית לענף הבנייה הנחשב למסוכן מכל.


מצד אחד אי אפשר להתעלם מהמספרים החיוביים ובראשם הירידה בהיקף התאונות הקטלניות והלא-קטלניות. מאידך, ברור שהמלאכה עוד רבה ומורכבת. בהקשר של ענף הבנייה, ישראל לא יכולה להרשות עצמה להיות מקום שבו כמעט בכל שבוע אנחנו שומעים על עוד עובד שנפגע או עוד פועל שנפל. מעבר לאובדן החיים, מדובר בנושאים כלכליים שמשפיעים על המשק כולו.


קישור לדו"ח המלא

דו"ח מינהל הבטיחות מינואר 2023 : תקציר וכמה מסקנות
מסמכים

מאמרים נוספים שכדאי לקרוא

דו"ח מינהל הבטיחות מינואר 2023 : תקציר וכמה מסקנות
bottom of page