top of page
shadow ready-web-FF.png
תקופת התחזוקה בפוליסה הקבלנית – מתי היא תקפה (ומתי ממש לא)?
תקופת התחזוקה בפוליסה הקבלנית – מתי היא תקפה (ומתי ממש לא)?

תקופת התחזוקה בפוליסה הקבלנית – מתי היא תקפה (ומתי ממש לא)?


מאת: איציק סימון


ביטוח עבודות קבלניות מכסה מגוון סיכונים בשלב הביצוע ולעתים קרובות כולל גם כיסוי ביטוחי ל"תקופת תחזוקה" אחרי המסירה. מהי אותה "תקופת תחזוקה", מתי היא תקפה ומתי (ממש) לא? השאלות האלה לא נאמרות בחלל הריק שכן קבלנים ויזמים רבים לא מבינים (באמת) מהי תקופת התחזוקה הזו ואלו כיסויים כלולים בה.


כפועל יוצא מכך, רבים מהם עלולים למצוא את עצמם ללא ביטוח ביום פקודה. במה דברים אמורים ומה הדין לגבי נזקים "מיוחדים" כמו נזקים שהתגלו בתקופת התחזוקה אבל שהאירוע המחולל שלהם היה בזמן הביצוע? על כל אלה ועוד, בקצרה, במאמר שלפניכם (כולל דוגמאות ממקרים שאירעו באמת).

מהי תקופת התחזוקה בפוליסה?

מהי תקופת התחזוקה בפוליסה?

ראשית עלינו להבין איך מוגדרת תקופת התחזוקה בפוליסה לביטוח עבודות קבלניות ומה בפועל "התפקיד שלה". התשובה המקוצרת היא שפוליסת עבודות קבלניות כוללת בד"כ תקופת תחזוקה של 12 או 24 חודשים, ושזהו כיסוי שנועד להתמודד עם אירועים ביטוחיים הקשורים בעבודות התחזוקה המתבצעות בפועל. קרי, אותן עבודות שמבוצעות על ידי עובדי הקבלן או קבלני המשנה לאחר המסירה של הפרויקט למזמין/לרוכשים/למשתמשים בשל תיקונים נדרשים, תלונות דיירים וכדומה.


למשל, אם העובדים של הקבלן נדרשים להגיע למקום לטובת החלפת חלק מהאריחים בשביל הכניסה למבנה, הכיסוי בפוליסה הקבלנית מספק מענה לנזקי גוף שעלולים להיגרם לעובדים עצמם או לנזקי גוף ורכוש שנגרמו לצדדים שלישיים. אם, לדוגמה, במהלך העבודה אחד הדיירים הלך בסמוך לאזור התיקון ונתקל בכלי עבודה שהיה מונח שם וכתוצאה מזה נפל ונחבל, הכיסוי הביטוחי מכוח תקופת התחזוקה יכסה את הנזקים שנגרמו לאותו נפגע.


תמרור אזהרה! תקופת התחזוקה חייבת להיות מוגדרת בצורה מפורשת בתוך הפוליסה. אם התקופה לא מצוינת בפוליסה, המשמעות היא שהיא לא קיימת. וודאו מראש שהתקופה מופיעה ומוגדרת באופן ברור וזכרו - אין לקחת שום דבר כמובן מאליו. אם יש ספק – אין ספק.

הביטוח מתחיל בכניסת הפועלים ומפסיק ביציאתם

הביטוח מתחיל בכניסת הפועלים ומפסיק ביציאתם

הכיסוי הביטוחי בתקופת התחזוקה פועל רק במהלך ביצוע העבודות בפועל. בסוכנות הביטוח שלנו אנחנו נוהגים להסביר את זה ללקוחות כמו מעין "כפתור הפעלה" שעובר למצב "On" כשהעובדים נכנסים לאתר, ומתחלף למצב "Off" כשהאחרון יוצא.


יצוין שהכיסוי בתקופת התחזוקה לא מתייחס לחלקי פרויקט שעדיין לא נמסרו או שהחל בהם השימוש, בין אם מדובר בדירות, נכסים מסחריים, או עבודות תשתית, אלא רק לאזורים בפרויקט שבוצעה לגביהם מסירה (לרבות מסירה חלקית).


נשאלת בצדק השאלה, מה לגבי נזקים שהתרחשו בזמן הבנייה והתגלו בתקופת התחזוקה. האם תיקונם כלול בתקופת התחזוקה? ראשית צריך להבין שאין בישראל ביטוח על ליקויי בנייה. גם הביטוח בתקופת התחזוקה אמור בעיקרון לכסות רק את נזקי הגוף והרכוש שנגרמים כתוצאה מהעבודות.


אם נחזור שוב לדוגמה שנתנו קודם, הכיסוי הביטוחי לא נועד בשביל לממן את עלויות התיקון של שביל הגישה אלא רק את הנזקים שחלילה ייגרמו לעובדים או לצד שלישי בזמן הביצוע של התיקון שלו. עם זאת, במקרים מסוימים יש גם כיסוי לעלות התיקון עצמו כאשר מתקיימים שני תנאים מצטברים:

1. הנזק התגלה בתקופת התחזוקה.

2. מקור הנזק הוא בזמן הביצוע.


במילים אחרות, אם התגלה נזק לאחר מסירת הפרויקט, כשכבר נמצאים בתקופת התחזוקה. למשל, סדקים שמתברר בדיעבד שנוצרו בשל פיצוץ של צינור מים שלא זוהה בזמן הבנייה, והמים דלפו ממנו וגרמו להתקלפות הציפוי. ייתכן שזה נזק פיזי שיוכר ככזה שאירע במהלך הבנייה.


מצבים כאלה הם נפוצים אבל חשוב לציין שגם במקרה של כיסוי ביטוחי ייתכנו השתתפויות עצמיות גבוהות מאוד. סכומים שעלולים לייתר את הפעלת הפוליסה משום שהם מתחילים ב-100,000 שקלים ואף מעבר לכך , בפרויקטים מורכבים או גדולים מאוד (והכיסוי הביטוחי מעורבות של מבטחי משנה מחו"ל), סכומי השתתפויות העצמיות עשויים לטפס אפילו עד 250,000-500,000 שקלים.

מה עושים כדי לבטח עבודות לאחר תקופת התחזוקה?

מה עושים כדי לבטח עבודות לאחר תקופת התחזוקה?

נתחיל מהבסיס – לא עושים שום עבודה בלי ביטוח. בענף הבנייה חוקי מרפי עובדים שעות נוספות וגם עובד שרק הגיע לחזק בורג במתלה מזגן עלול חלילה לאבד ריכוז וליפול למותו.


בהעדר ביטוח לעבודות התחזוקה עצמן, ניתן לפתור את הבעיה על ידי ביטוח עבודות קבלניות קטנות (כמו פוליסה של קבלני שיפוצים). קיימת, למשל, פוליסה שנרכשת ברמה השנתית בהתאם למחזור של הקבלן שלעתים אפילו לא דורשת דיווח על כל עבודה ועבודה לאורך השנה.


לסיכום:


  1. נזקים מעבודות בלבד - תקופת התחזוקה חלה על נזקים שייגרמו כתוצאה מהעבודות ולא נוגעת לעלות התיקון עצמו.

  2. אין ביטוח לליקויי בנייה - אין בישראל ביטוח לליקויי בנייה ותקופת התחזוקה איננה פתרון לכך.

  3. הביטוח בזמן העבודות בלבד - הביטוח פועל רק בזמן שהעובדים באתר לצורך ביצוע עבודות תחזוקה (ולא באופן רציף 24/7).

  4. אין קשר בין תקופת התחזוקה לאחריות ובדק מכוח חוק המכר - אין קשר בין תקופת התחזוקה לאחריות הקבלן מכוח תקופות הבדק והאחריות לפי חוק המכר. כלומר, אין כיסוי לתיקונים עצמם. כך גם אין קורלציה בין תקופות הבדק למשך תקופת התחזוקה בפוליסה. בעוד שתקופת התחזוקה תקפה ל-12 או 24 חודשים, האחריות מכוח חוק המכר מגיעה אפילו לכדי 20 שנה.

  5. יכול להיות כיסוי לנזקים שהתגלו בתחזוקה ונגרמו לפני כן בשלב ביצוע העבודות בפועל – במידה שיוכח שהנזק התגלה בתקופת התחזוקה אך נגרם בזמן הביצוע, ייתכן ויהיה כיסוי אך ייתכן גם שתהיה גם השתתפות עצמית משמעותית.

  6.  לא עושים כלום בלי ביטוח – בתום תקופת התחזוקה יש לוודא שכל עבודה שמבוצעת במקום מבוטחת בפוליסה רלבנטית. למשל, ביטוח עבודות קבלניות קטנות שנתי או נקודתי.

יש לכם שאלות נוספות? פנו אלינו ונשמח לענות.


תקופת התחזוקה בפוליסה הקבלנית – מתי היא תקפה (ומתי ממש לא)?
תקופת התחזוקה בפוליסה הקבלנית – מתי היא תקפה (ומתי ממש לא)?

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page