אחריות מקצועית, מה חשוב לדעת לקראת 2024?
top of page
shadow ready-web-FF.png
אחריות מקצועית, מה חשוב לדעת לקראת 2024?
אחריות מקצועית, מה חשוב לדעת לקראת 2024?

אחריות מקצועית, מה חשוב לדעת לקראת 2024?

מאת: מירי לבהר


2024 כבר כאן והשינויים בעולמות ביטוחי הבנייה נוגעים גם לביטוחי חבויות וביניהם ביטוח אחריות מקצועית למהנדסים, הנדסאים ואדרכילים. מה הדגשים שכדאי להכיר, לאן הולך השוק ומה מצפה לנו? על כך בקצרה בכתבה הבאה.


לפני שניכנס לעומקם של דברים חשוב לציין שאחד האתגרים המורכבים שעומדים בפני ביטוחי אחריות מקצועית בשנת 2024 בישראל הוא העדר תחרות. חברות ביטוח רבות הפסיקו בשנים האחרונות להפיק או לחדש פוליסות ביטוח אחריות מקצועית למהנדסים, הנדסאים ואדריכלים. כפועל יוצא מזה וככל שמספר הספקים בשוק מתמעט, ישנן השלכות דרמטיות על תנאי התחרות של השוק החופשי.


ההשלכות האלה פועלות תדיר נגד המבוטחים ואלמנטים שהיו עד לאחרונה מובנים מאליהם הופכים למסובכים. נכון ל-2024 נראה שהכיוון הוא חד סטרי. למרות שהשינויים בענף ביטוחי הבנייה הם גלובליים, בשוק הישראלי הקטן יש להם השפעה ניכרת במיוחד.

המודעות למגמות חשובה להבנת השינויים בביטוחי אחריות מקצועית ב-2024 והלאה. ציבור המהנדסים, ההנדסאים והאדריכלים חייב לקחת את הדברים לתשומת ליבו כנקודת מפתח. בין אם בקריאה מעמיקה של הפוליסה והבנתה, בין אם ברמות הגילוי במעבר בין פוליסות, ובין אם – כמובן – בקבלת ייעוץ והכוונה.

זינוק בעלויות והחמרה בתנאים – כ-20% בתוך שנתיים בלבד

זינוק בעלויות והחמרה בתנאים – כ-20% בתוך שנתיים בלבד

עולם ביטוחי הבנייה מצוי מזה מספר שנים בטלטלה שנוגעת כמעט בכל תחום. זאת בעקבות שינוי מגמה מצד מבטחי המשנה בחו"ל אשר מקפידים על קלה כחמורה מול חברות הביטוח הישראלית. מבוטחים רבים נאלצים, בנוסף לעלייה במחירים, להתמודד אפילו עם סירובים או פגיעה בתנאי הכיסוי המוצעים להם.


להלן כמה נקודות מרכזיות שכדאי לתת עליהן את הדעת בחתימה על הסכמים מול מזמיני עבודה ובחידוש הפוליסות:


· עליה בפרמיות – בשנים האחרונות יש עלייה עקבית בפרמיות בביטוחי אחריות מקצועית למהנדסים, הנדסאים ואדריכלים. כמומחים העוסקים בתחום זה אנחנו מזהים עלייה של כ-20% בפרמיות לביטוחים אלה בתקופת זמן של שנתיים בלבד.

· תקופת הגילוי – ביטוח אחריות מקצועית כולל תקופת גילוי. במידה שחברת הביטוח מחליטה לא לחדש פוליסה קיימת (שלא מחמת אי עמידה בתנאי הביטוח ו/או העדר תשלום פרמיה) היא מחויבת לספק כיסוי במסגרת "תקופת גילוי" אם בעבר תקופות הגילוי הסטנדרטיות בשוק עמדו על כ-12 חודשים, נכון ל-2024 מבוטחים נאלצים להסתפק במחצית מהזמן: כ-6 חודשים בלבד.

· הרחבה לכיסוי במסגרת צד שלישי (בתאונות שלא קשורות ל"כובע" המקצועי) – אחת ההרחבות החשובות בפוליסה של אחריות מקצועית היא הרחבה לנזקי צד שלישי בתאונות שאינן קשורות לתפקיד המקצועי. למשל, אדריכל מגיע לאתר בנייה בשביל לבצע פיקוח עליון, ובזמן שהוא מסתובב במקום הוא מפיל בטעות סולם וגורם לפציעת פועל. הפועל יקבל את הפיצוי מביטוח לאומי אך המל"ל עלול להגיש תביעת שיבוב כנגד האדריכל. במידה שאין לאדריכל הרחבה מתאימה בביטוח אחריות מקצועית הוא עלול למצוא את עצמו ללא חברת ביטוח מאחוריו מול תביעה בסכומים משמעותיים.


· עלייה בהשתתפויות העצמיות – אחד המאפיינים הבולטים של השינויים בעולם ביטוחי הבנייה בשנים האחרונות הוא הזינוק בהשתתפויות העצמיות. התופעה נוכחת היטב בביטוחי עבודות קבלניות והגיעה גם לביטוחי אחריות מקצועית. עלייה של השתתפות עצמית מ-40,000 שקלים ל-60,000 שקלים (ויותר) היא כבר לא עניין נדיר.

· סירוב לבטח מקצועות "עתירי סיכון" – מגמת הזהירות של חברות הביטוח מייצרת סירובים או תנאים מחמירים כלפי מקצועות שהמבטחות רואות בהם "עתירי סיכון" כמו פיקוח הנדסי צמוד, תכנון מיגון אש (ספינקלרים), ממוני בטיחות וכדומה. חברות מסוימות יסכימו לספק ביטוח חלקי בלבד. למשל, ביטוח לתכנון אך לא לפיקוח בשטח.

· קושי בהשגת כיסוי למתן אישורים לאירועים המוניים – ביטוח אחריות מקצועית דורש מענה גם עבור מהנדסים שמספקים אישורי בטיחות לאירועים המוניים. נוכח האקלים ששולט בשוק כיום, חברות הביטוח אינן ששות (בלשון המעטה) לספק כיסוי ביטוחי למהנדס שנדרש לאשר את האירוע. בישראל, בה מתקיימים אירועים המוניים רבים שמתרחשים בהם לצערנו גם תאונות קשות, הקושי שבהשגת כיסוי ביטוחי הוא קריטי.

על מה לשים לב בשנת 2024 לגבי ביטוח אחריות מקצועית?

על מה לשים לב בשנת 2024 לגבי ביטוח אחריות מקצועית?

הדוגמאות שהצגנו כאן הן רק בבחינת מעט המחזיק את המרובה. ההקשחה בתנאים והצמיחה בעלויות נוגעות עוד באין ספור היבטים בביטוחי אחריות מקצועית. רכישת ביטוח אחריות מקצועית בשנת 2024 היא לא עניין של מה בכך.


חשוב שהרכישה או החידוש יבוצעו בכפוף לקבלת ייעוץ מטעם סוכנות שלא מבינה רק בביטוחים באופן כללי אלא שמכירה את הניואנסים שמאפיינים ביטוחי אחריות מקצועית למתכננים. במיוחד לאור התמורות והשינויים הדרמטיים שחלו בפוליסות מחד ובגישת חברות הביטוח מאידך.


יש לשים לב שהפוליסה נשארת בתוקף ומחודשת שכן הרצף הביטוחי הוא אחד הפרמטרים החשובים בביטוחי אחריות מקצועית שהם ביטוחים מסוג "מועד הגשת התביעה" (Claims Made). דהיינו, הכיסוי הביטוחי תלוי לא רק בתביעה אלא בקיומו של כיסוי בזמן התכנון. ככל שמדובר על מתכננים ומהנדסים בענף הבנייה, המועד של התכנון יכול להיות גם שנים רבות אחורה.


בנוסף, במידה שהמבוטח מחליט לעבור לחברה אחרת שמציעה לו לכאורה תנאים טובים ביותר, עליו לדעת לבצע את המעבר בצורה מקצועית. בין השאר עם עמידה מקיפה בחובת הגילוי שחלה עליו, שכן החברה החדשה אמורה להעניק לו כיסוי גם על אירועי עבר.

אחריות מקצועית, מה חשוב לדעת לקראת 2024?
אחריות מקצועית, מה חשוב לדעת לקראת 2024?

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page