פינוי בניינים רבי קומות – אתגר ופתרונות
top of page
shadow ready-web-FF.png
פינוי בניינים רבי קומות – אתגר ופתרונות
פינוי בניינים רבי קומות – אתגר ופתרונות

פינוי בניינים רבי קומות – אתגר ופתרונות

מאת: יאן בוטון – מנכ"ל Escape Rescue System LTD


בזמני חירום קיצוניים, הורדת אנשים ויציאה מבניין רב קומות במקביל להעלאת כוחות כיבוי, חילוץ והצלה הן אתגר רציני ביותר. כל זה, במיוחד כשלוקחים בחשבון את מצב אי הודאות והכאוס בזמן האירוע. הלחץ שמצב חירום מפעיל על מערכות שתוכננו ונבנו לשימוש שוטף, ולחץ הזמן והרגישות לפעולה ותגובה יעילה בתגובה לאירוע, הביא את ההמצאה והיצירתיות האנושיים למצוא פתרונות מגוונים, החל מגרמי מדרגות פנימיים וחיצוניים ועד מצנחים ואמצעי ירידה מבוקרים, מעליות כבאים, ואולי המערכות החדישות והמתקדמות ביותר – מערכות חילוץ המבוססות על פלטפורמות.


כל הפתרונות הללו יכולים לשפר ולקדם את בטיחות הבניין, ומטבע הדברים, לכל סוג של פתרון יש את החוזקות והחולשות שלו, והיתרונות והחסרונות הייחודיים לו. גרמי המדרגות, כמובן, מהוות את הפתרון החיוני והיסודי לפינוי, כמו גם לגישה לקומות הגבוהות עבור מחלצים ואנשי כיבוי והצלה. אלו גם יהוו פתרון בכל זמן חירום בהינתן שהם מתוכננות בהתאם לתקנים בינלאומיים מודרניים המפרטים מידות, עיצובים וחומרים של מתחמים ופתחים. החיסרון המאתגר במיוחד של גרמי המדרגות, הוא שסביר שמספר רב של אנשים המתפנים מהבניין יתקשה בירידה של ספר רב של קומות, מסיבות של מגבלות פיזיות, עומס של אנשים וכמובן בהתנגשות עם גורמי חילוץ והצלה שמטרתם היא לעלות למעלה בו בזמנית לאנשים שיורדים. ללא קשר לחיכוך והגורמים היכולים לעכב את הירידה בגרמי המדרגות בזמן פינוי הבניין, זמן הגישה של אנשי החילוץ לקומות גבוהות עשוי להיות ארוך מאוד - 30 עד 45 דקות כדי לטפס 30 קומות. אלו הופכים להיות גורמים מעכבים ומאתגרים בזמן חרום ובכך בפועל להוות גורם המסכן חיים ורכוש!

פיתוח אמצעים טכנולוגיים

פיתוח אמצעים טכנולוגיים

במרוצת השנים פותחו מספר אמצעים טכנולוגיים שונים שניסו לפתור את האתגר שתואר לעיל. כיוון אחד של טכנולוגיות מספק ירידה אישית (פרטית) מהקומות השונות במורד המבנה החיצוני. אלה כוללים מצנחי מילוט אישיים, מכשירי ירידה מבוקרים (Control Descend Device - CDD), שרוולי גלישה (Chutes) ופלטפורמות אישיות לירידה חד-קומתית. היתרון העיקרי של מערכות אלו הוא עלותן ופשטותן היחסית, בעוד שהן סובלות ממספר חסרונות חמורים ביותר. הם אינם מספקים פינוי המוני, מערכתי ומלא לכל האנשים בבניין. הם אינם ניתנים לפיקוד ובקרה מרוכזים על תהליך הפינוי, ואינם מגנים על המפונה בזמן הירידה מפני אש, עשן וסיכונים נוספים היכולים להיווצר בזמן אירוע מסוג זה, דוגמת גיצים, אלמנטים היכולים להתפרק מהבניין וכד'. בנוסף, חשוב לציין, התקנים אלה אינם מסוגלים להוביל אנשי חילוץ והצלה למעלה אל תוך הבניין, בדיוק כאשר הצלת אנשים ורכוש תלויה בעיקר בגישה מהירה של אותם כוחות אל קומת האירוע ואל האנשים לסיוע. לפיכך, בכל מקום שפתרונות אלה מאומצים ומותקנים, מלבד הסיכון שהם עלולים להחמיר את האירוע, נדרש לא פעם להשלים אותם על ידי מערכות המאפשרות גישה אנכית מהירה לכניסה של כוחות החילוץ לתוך הבניין. נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא שהשימוש במערכות האישיות בשעת חירום מחייב את המחולץ לבצע פעולות שאינן פעולות יומיומיות (שגרתיות) שהמחולץ  ירגיש בנוח וידע לבצע באופן טבעי או אינטואיטיבי. זה יכול להיות קריטי במצב חירום, שבהגיעו של המחולץ להפעלת אותו אמצעי מילוט הוא ידע ויזכור כיצד לבצע זאת.

פתרונות חילוץ

פתרונות חילוץ

כיום קיימים בעצם שני פתרונות איכותיים המספקים הן ירידה מהירה והן גישה מהירה לאנשי החילוץ וההצלה. הראשון, מעליות כבאים והשני מערכות חילוץ המבוססות פלטפורמות (תא מילוט). שניהם מתוכננים לפעול בתנאי חירום, תוך מתן הגנה הן לאנשי החילוץ וההצלה והן למפונים. ההבדל המהותי ביניהם הוא שמעליות כבאים פועלות בחלק הפנימי של הבניין, בליבת הבניין, בתוך פיר מעלית "רגיל", בעוד שמערכות חילוץ המבוססות פלטפורמות פועלות על החזית החיצונית. לפיכך, תפיסת ההפעלה שלהן מונחה על ידי פילוסופיות שונות במקצת. פינוי במעלית כבאים, הוא "תחילה למטה, ורק אחר כך החוצה", בעוד שפינוי מערכת החילוץ המבוססות פלטפורמה הוא "תחילה החוצה (מהבניין הבוער), ולאחר מכן למטה".


מערכת חילוץ המבוססת פלטפורמה פותחה לראשונה על ידי חברת Escape Rescue Systems בישראל. התכנון שלו הונחה על ידי עקרונות קריטיים, שהמערכות מסוג זה מצריכות:

א. לדאוג לפינוי המוני (עשרות רבות של אנשים בזמן קצר של דקות ספורות)

ב. להיות נגיש לאנשים מכל היכולות והמצבים הגופניים, ילדים, מבוגרים, לרבות חולים בכיסאות גלגלים ומרותקים למיטה בבתי חולים

ג. לאפשר גישה לכוחות ההצלה העונים לקומות העליונות

ד. אינטואיטיבית ומידי לתפעול ולשימוש

ה. ליהנות מעצמאות אנרגטית (ללא תלות בחשמל הבניין)

ו. בעלת אמצעי בטיחות אוטומטיים, אך לאפשר למפקד לומר את המילה האחרונה בהתאם לצורך מבצעי בזמן האירוע, גם בתנאי תקלה.

בעוד שמעלית הכבאים אכן "נהנית" מהגנה של הליבה המבנית, השימוש בה מצריך הפעלה בתוך אזור המוגדר כאזור חירום במבנה הנמצא במצב שריפה, רעידת אדמה או כל כשל אחר שמחייב פינוי אנשים ושההתפתחויות בו עלולות להיות פתאומיות וקיצוניות. התפתחויות אלה לא בהכרח יכולות להיוודע למפקדים מחוץ למבנה או אפילו בתוכו. לכן במעלית הכבאים, צוותי החילוץ והאנשים הזקוקים לחילוץ, עוברים בליבת הבניין ולרוב נוסעים ללא ידיעה לקראת מה צפוי ומחכה להם בקומת היעד, כך שהם עלולים להיקלע לאסון ללא ידיעתם או יכולת לשנות זאת. לעומת זאת, לשם השוואה, מערכת חילוץ המבוססת פלטפורמה פועלת מחוץ לבניין, ובכך מאפשרת קו ראייה מתמיד עם הבניין בכללותו ועם הקומות הרלוונטיות ובבחינה מתמדת באם התנאים מתאימים לפינוי וחילוץ. בצורה זו מתאפשרת קבלת החלטות ותפעול מושכלים יותר של המערכת. במערכת המבוססת פלטפורמה, ההבנה כי פעולות החילוץ קורים בתנאי חירום ותנאי "שדה קרב" קיצוניים חייבה את הטכנולוגיה לקיים תכונת ליבה הנדסיות, טכניות ותפעוליות שאינן קיימות במעליות כבאים. אחת מהן והמרכזית, ללא קשר לתקלה או תנאים קיצוניים, למפקד תמיד עומדת האפשרות הטכנית להביא את המערכת ואת נוסעיה לקרקע, גם אם לירידה אחת אחרונה, גם במצב של תקלה רבתית במערכת.

לסיכום,

לסיכום,

יישום של פתרונות מילוט, בבואנו לשדרג מבנים קיימים לעמוד בתקני הבטיחות הנוכחיים, עשוי להיות בלתי אפשרי מבחינה טכנית או כלכלית. לעומת זאת אחד המניעים לפיתוח מערכות חילוץ המבוססות פלטפורמות חיצונית, היה החיפוש אחר פתרונות שיפצו על החיסרון הזה ויספקו את הבטיחות הנדרשת בעלות סבירה ויאפשרו את יישומן גם על בניינים קיימים. התאמת או הוספת מדרגות לבניין כך שיעמוד בסטנדרטים מודרניים או אפילו שדרוג מעליות כך שיעמדו בדרישות מעליות הכבאים - כולל הקשחת פירי מעליות – לרוב יהיה מחוץ להישג יד, ובמקרים כאלה פתרון חיצוני כמו מערכת חילוץ מבוססת פלטפורמה עשוי לספק את הבטיחות הנדרשת לבניין ולדייריו ולמבקרים בו.

פינוי בניינים רבי קומות – אתגר ופתרונות
פינוי בניינים רבי קומות – אתגר ופתרונות

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page