shadow ready-web-FF.png
עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

מאת: אתי זוהר ואורה נחום

בשנים האחרונות אנו עדים לעדכונים ושינויים בעולם ביטוחי הבנייה שהופכים את התהליכים מול חברות הביטוח למורכבים ומאתגרים. בין השאר אנו רואים עלייה דרמטית במחירים, קושי בקבלת כיסוי ביטוחי הולם ועזיבה של מבטחי משנה בחו"ל את שוק ביטוחי הבנייה בישראל.


בתוך התפאורה הזו חשוב לשרטט דגשים בנוגע לתהליך החיתום בכלל, ולדיווחים על פרויקט בנייה בפרט. להלן מספר כללי עשה/אל-תעשה בעניין זה.

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

אל תמתינו לדקה ה-90

תהליך החיתום של היזם/הקבלן בפוליסה קבלנית מתחיל עם פנייה לסוכנות לקבלת הצעת מחיר, או לחילופין לביטוח פרויקט חדש כאשר הקבלן/היזם מבוטח בפוליסה כללית שנתית. תפקידה של הסוכנות כעת הינו לתמחר את הביטוח ללקוח בהתאם לנסיבות.


שימו לב כי זהו שלב שאורך זמן שכן סוכנות הביטוח משמשת כמתווכת בין המבוטח לחברת הביטוח. דיאלוג זה דורש התעמקות בפרטים ועל כן יש להותיר לו את הזמן הנחוץ. מספר ימים לכל הפחות ורצוי שבוע עד חודש מבעוד מועד.


יש לציין כי בכל הנוגע לפרויקטים גדולים (מ-50 מיליון ₪ ומעלה), וכן בפרויקטים של שימור אותמ"א 38/1 (חיזוק והרחבה) - , ופרויקטים בצמידות למבנים סמוכים-  יש לדווח כחודשיים לפני מועד תחילת העבודות ורצוי אף יותר.


אנו מציינים את הסוגייה הנ"ל שכן ניסיון החיים מלמד שקבלנים ויזמים לא מפנימים תמיד את אופן ניהול המשא ומתן "מאחורי הקלעים" עם חברת הביטוח (פנייה, קבלת תשובות, מענה וכו'). קבלנים ויזמים אשר לא ישכילו להותיר די זמן להתנהלות זו עלולים למצוא את עצמם מתעכבים בלוחות הזמנים באופן "בלתי צפוי לכאורה".

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

הקפידו על דיווח מלא ומפורט עם חתימה וחותמת

קבלנים ויזמים רבים שוגים בכך שהם משגרים טופס דיווח על הפרויקט בחיפזון. לא אחת מתקבלים דיווחים שאינם מפורטים דיים ולא כוללים – כנדרש – חתימה וחותמת. מדובר הן בעניין מהותי והן בעניין פרוצדורלי, ואין להקל בכך ראש. דיווחים שאינם מבוצעים כנדרש יוחזרו למבוטח להשלמות ועלולים לגרום לעיכובים מיותרים.

שימו לב, לעתים תכופות אנו למדים על פער בין "עולם המושגים" של המבוטחים לשפה של חברות הביטוח ומדובר ב"קצר בתקשורת" שמוביל לטעויות שאינן מחויבות המציאות. טעויות שעלולות לגרום לעיכובים ולסרבול. אנו נמצאים ב"עולם של מידע" וחברות הביטוח דורשות ממבוטחיהן לדעת כמה שיותר. הן מבקשות לקבל יותר מידע, לבצע יותר בדיקות ולקחת על עצמן את הסיכון הכי מחושב מבחינתן.

הדברים נאמרים ביתר שאת לגבי פרויקטים גדולים ומורכבים הדורשים למשל שליחת סוקר למקום (כמו בניינים לשימור, פרויקט לפי תמ"א 38 ) ובסוף זה עניין של "טיימינג". ככל שהלקוח ישכיל לפרט את מורכבות הפרויקט והיקף העבודות, וככל שהוא יקפיד לרדת לרזולוציות המצופות ממנו, כך יתקצרו לוחות הזמנים לקבלת  הכיסוי הביטוחי וישתפרו טיב הפוליסה ואיכות השירות.

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

אישור ביטוח למזמין העבודה – לא תמיד עניין של שעות

קבלן או יזם שנכנס לפרויקט בנייה צריך להציג למזמין העבודה "אישור ביטוח" מחברת הביטוח. יודגש כי אישורי הביטוח אמנם "אחידים" - אך לעתים קרובות הם כוללים דרישות מיוחדות, סכומי ביטוח חריגים וכו'.

הקבלן/היזם לא יכול לצפות לקבל בתוך יום את האישור חתום As-Is ועליו להבין כי דרישות מיוחדות מחייבות לפנות לחברת הביטוח בהתאם.

שימו לב כי זוהי סוגיה קריטיתבנוגע לחתימה על ההסכם עם מזמין העבודה עוד בטרם בכלל נעשית פנייה לסוכנות הביטוח ו/או לחברת הביטוח. מרגע שהקבלן או היזם חותם על הסכם מול מזמין העבודה הוא מחויב באישור ביטוח הכולל את הדרישות המיוחדות עליהם הסכים.


לצערנו הניסיון מלמד כי קבלנים ויזמים שאצה להם הדרך "לסגור את העסקה" נוטים להתעלם מסעיפי הביטוח בהסכם עם מזמין העבודה או לכל הפחות לנקוט כלפיהם בגישה מקלה. כאשר הם פועלים באופן זה, הם מוצאים את עצמם אל מול שוקת שבורה כשהם נדרשים להציג את הפוליסה כנספח להסכם ומתברר שהביטוח לא עונה לצרכים שהוגדרו מראש.

מכאן מתחילה בוקה ומבולקה שמעכבת את העבודות, מייקרת אותן ולעתים אף גורמת לפיצוץ וסכסוכים עסקיים-משפטיים. שימו לב, לפני שההסכם נחתם חשוב מאד לבדוק לעומק את דרישות הביטוח של מזמין העבודה ויש להעביר את סעיפי הביטוח לבחינה על ידי סוכנות מקצועית. זהו גם המועד הנכון לערוך משא ומתן עם מזמין העבודה לגבי סעיפים ספציפיים תוך ניסיון לבטל/להגמיש דרישות דרקוניות שלא יאפשרו השגת ביטוח ראוי.

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

לסיכום,

טיב הביטוח ולוחות הזמנים להנפקתו תלויים רבות בהתייחסות רצינית ובלתי מתפשרת לשלב המקדים של החיתום והדיווח על הפרויקט. מומלץ להיוועץ עם סוכנות ביטוח מקצועית המכירה היטב את המטריה, וכדאי מאד שלא להמתין לרגע האחרון. ביטוח בנייה, ובפרט ביטוחי בנייה מורכבים ומאתגרים, דורשים זמן וניסיון להשגתם. התמודדות עמם "ברגע האחרון" היא מתכון בטוח לעיכובים מיותרים שאינם מחויבי המציאות.

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

עשה ואל תעשה בכל הקשור לדיווחים על פרויקט בנייה (עם הסבר קל על תהליך החיתום)

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם