דיירים בפרויקט תמ"א 38? קבלו את המדריך המקיף לביטוחים בפרויקט
top of page
shadow ready-web-FF.png
דיירים בפרויקט תמ"א 38? קבלו את המדריך המקיף לביטוחים בפרויקט

דיירים בפרויקט תמ"א 38? קבלו את המדריך המקיף לביטוחים בפרויקט

פרויקטים של תמ"א 38/1 (חיזוק והרחבה) עדיין מהווים כ-50% מההתחדשות העירונית בישראל הנעשית לפי התוכנית לחיזוק מבנים כנגד רעידת אדמה. היות שמדובר באתרי בנייה ייחודיים הנבדלים בכך שהם מבוצעים במקביל להמשך מגורי הדיירים במקום, על בעלי הדירות לשים לב למספר דגשים מבחינת ביטוח ובכלל. ברשימה הקצרה הבאה אעמוד על כמה מהמרכזיים שבהם.


שיפוצים פרטיים בדירות

פרויקט של תמ"א 38/1, בניגוד לתמ"א 38/2 (פינוי והריסה), לא מגיע לקו הסיום עם "דירה חדשה מהקבלן". הדירה הקיימת תורחב, הבניין ישופץ וישודרג, אך זהו עדיין אותו הנכס. אין זה מפתיע אם כן שבעלי דירות רבים "קופצים" על ההזדמנות, ועורכים במקביל גם שיפוץ פרטי.


לעתים קרובות, מכיוון שאלו דירות ישנות, השיפוץ הוא "שיפוץ קומפלט" (כולל ריצוף, אינסטלציה, דלתות, שבירת קירות, החלפת מטבח, עבודות אלומיניום ועוד).


השיפוצים הפרטיים הם אתגר ביטוחי, ולבעלי הדירות אחריות לנזקי גוף ורכוש שייגרמו כתוצאה מהם. אין מדובר בעניין של מה בכך. לפי סקר רשמי של התאחדות עובדי השיפוצים שפורסם בשנת 2019, כ-10% מקבלני השיפוצים חווים מדי שנה תאונת עבודה.


בעל הדירה המתקשר עם קבלן השיפוצים, נחשב על פי חוק כ"מזמין העבודה", וקיימת לו אחריות בנזיקין. ככל שהוא מתקשר עם מספר "שיפוצניקים" במקביל, ולא עובד מול "קבלן שיפוצים יחיד", הוא יכול להיחשב אף בתור "מבצע הבנייה", ואחריותו גבוהה עוד יותר. פוליסת עבודות קבלניות שנרכשה בעבור הפרויקט איננה מכסה את עבודות השיפוץ הפרטיות שהדיירים מבצעים באמצעות קבלנים פרטיים, ובהעדר ביטוח הולם, בעל הדירה חשוף לסיכונים ולתביעות.

bottom of page