מלחמת "חרבות ברזל" - מי ידאג לך, לעסק ולתלויים בך במקרה של נבצרות?
top of page
shadow ready-web-FF.png
מלחמת "חרבות ברזל" - מי ידאג לך, לעסק ולתלויים בך במקרה של נבצרות?
מלחמת "חרבות ברזל" - מי ידאג לך, לעסק ולתלויים בך במקרה של נבצרות?

מלחמת "חרבות ברזל" - מי ידאג לך, לעסק ולתלויים בך במקרה של נבצרות?

מאת: עו"ד שלומי הדר- ג'ון גבע, הדר ושות' - עורכי דין ומגשרים ***


צוק העיתים והמלחמה מציפים מחשבות מדאיגות וממשיות לאירועים דוגמת מוות ונבצרות. מה יקרה אם לא תהיה אפשרות לשלוט על החיים, בריאות, רכוש, עסק בשל אירוע שיביא חלילה למצב נבצרות? מהם הפעולות המיידיות שניתן לבצע כעת כדי לאפשר את אותה שליטה?


המחוקק הישראלי היה ער לצורך לספק מענה לצורך לשלוט ככל הניתן על מה שיקרה בזמן נבצרות וזאת תחת פניה לבית משפט לשם מינוי אפוטרופוס. כך, לאחר דיונים מרובים בנושא נולד לו כלי משפטי לניהול סיכונים המאפשר לאדם – לפני הרגע הבלתי הפיך – לשלוט על חייו במקרה של נבצרות ברוח התפיסה, כי אדם יכול וצריך לקבוע בעצמו את עתידו וגורלו.


שם הכלי המשפטי הזה הוא: ייפוי כוח מתמשך.


מאז נולד הכלי הצטבר לו  ניסיון רב לברור הצרכים, לניסוח ייפוי כוח הולם ומתאים בהתאם למקרה ולעניין, בין אם מדובר ביזמים, בעלי עסק, בין אם עצמאים ובין אם בעלי חברות.

נעיר, כי מינוי אפוטרופוס (תהליך בירוקרטי וכפוף להנחיות בית המשפט והאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים) מוביל לעתים לאובדן רכוש, לקריסת עסקים, לקבלת החלטות שגויה בהיעדר היכרות עם העסק (כך בעיקר, כאשר מדובר בעסק שמבוסס על אמון אישי או כאשר העסק מבוסס על דמות מפתח) או מורכבות היחסים המשפחתיים ואף מעורר הדבר לעתים קרובות מחלוקות וחוסר בהירות בקרב תלויים ובני משפחה.


למי מתאים ייפוי כוח מתמשך?


למי מתאים ייפוי כוח מתמשך?

עריכת ייפוי כוח מתמשך מתאימה לבגירים (מעל גיל 18), המעוניינים למנות מראש את מי שיטפל בענייניהם במקרה של נבצרות ולתת בנוסף הוראות כיצד לעשות זאת.

העתיד יהיה פעם להווה ואז לא יהיה חשוב ממנו ואם להוסיף – המחר של היום לא קיים. מה שקיים הוא ההווה המתמשך. ככזה יש להתנתק מיד ממחשבות דוגמת "לי זה לא יקרה", "זה לא הזמן לכך, בטח בזמן מלחמה"... ואפשר להציף עוד מחשבות שדוחות פעולות פשוטות שנותנות פתרון מיידי ואירועים חלילה שיקרו.


למי שעוסק בענף הבניה ידוע היטב, כי לאלמנט הזמן והמיידיות יש חשיבות רבה בניהול העסק, כי הימשכות פרויקט בגלל ניהול כושל או התמהמהות במינוי בעלי תפקידי מפתח וכיוצ"ב בשל בירוקרטיה משפטית עשוי להמיט אסון כלכלי ולהפסדים.

בהתאם לכך ובוודאי בתקופות של אי וודאות ובטחון אישי מעורער יש חשיבות רבה ודחיפות בקבלת החלטות ותכנון נכון וראוי של העתיד לאירוע נבצרות – אירוע שבו לא ניתן בשל בעיה קוגנטיבית לתפקד ולקבל החלטות.


המשותף בין עריכת ייפוי כוח מתמשך לבין עריכת פוליסת ביטוח הוא אי הוודאות לגבי העתיד והצורך שקיים אצל רובנו לצמצם סיכונים ולדאוג לעסק או ליקירנו. בעתות מלחמה אי הוודאות למרבה הצער מצטמצמת והסיכון להתממשות אירוע שיוביל לפגיעה פיסית ובכלל זה כזה שיוביל לנבצרות חלילה גדל.


פוליסת ביטוח דוגמת אובדן כושר עבודה יכולה לספק מענה כספי או סעד ממשי אחר ויש לערוך כזו למי שאין, אך אין בכוחה לספק תכנית פעולה למקרה של נבצרות. אין בכוחה של פוליסת ביטוח להגשים את הרצונות שלכם למקרה של נבצרות. אין בכוחה של פוליסת ביטוח לאפשר לכם לשלוט על הנעשה בעת שהיכולת שלכם להחליט נפגעה, חו"ח.


עריכת ייפוי כוח מתמשך מותנית בכך, שהממנה מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי כוח מתמשך ולכן, ייפוי כוח זה יש לערוך, כאשר האדם הממנה הוא צלול בדעתו.

כיצד לבחור את מיופה הכוח?

כיצד לבחור את מיופה הכוח?

מיופה הכוח נבחר לרוב על סמך יחסי אמון וקרבה בין הממנה לבין הממונה (למשל: בן זוג, קרוב משפחה, שותף לעסק או חבר), או בשל מומחיות או ניסיון מקצועי.


הממנה יכול להחליט על מינוי מיופה כוח יחיד או על מספר מיופי כוח. על הממנה לקבוע אם מיופי הכוח יפעלו בצוותא או בנפרד, מהי חלוקת הסמכויות ביניהם ומהו היקף הסמכויות של כל מיופה כוח.


קבלת שכר: הממנה רשאי לקבוע בייפוי הכוח, כי מיופה הכוח יהא זכאי לשכר. במקרה זה, עליו לקבוע את היקף שכרו של מיופה הכוח. בנוסף, מיופה הכוח זכאי להחזר עבור הוצאות סבירות שהוציא במהלך מילוי תפקידו.

כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?

כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, הנערך בין ממנה, אשר בוחר בעצמו את הגורם (או הגורמים) אשר יטפלו בענייניו, אם וכאשר הוא ייקלע לנבצרות כלשהי ובין מיופי כוח, שעליהם לפעול על פי הנחיות הממונה.


לאחר בחינת הצרכים והרצונות של הממנה, לרוב לאחר ניתוח מעמיק לגבי צרכים, רצונות ומגבלות משפטיות שעשויות לצוץ בעת השימוש בייפוי הכוח (בסיוע מ קצועי של עורך הדין המלווה את התהליך), ייפוי כוח נערך ונחתם בפני עורך דין, שאין לו עניין אישי בייפוי הכוח ואשר הוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.


בדומה לעריכת צוואות והסכמים, שנערכים לעתים כלאחר יד, מצאנו, כי קלות דעת בנושא עשויה, בעת ביצוע הוראות מכוח ייפוי כוח מתמשך, לזמן באותה קלות ממש תקלות החוטאות למטרת מייפה הכוח, בפרט כאשר עקב היעדר ניסיון לא מביאים בחשבון מגבלות משפטיות או צדדים שלישיים רלבנטיים (שותפים, בני משפחה, הבנת העסק, צדדים להסכמים ועוד). מכאן, כי באותה מידת חשיבות שיש לתת לעריכת ייפוי כוח מתמשך כך יש להתייחס בכובד ראש להשלכות הרבות שיש לכלי חשוב זה ולדון במכלול השיקולים, טרם עריכתו ואולם, אז ולאחר חשיבה מתאימה זה המקום לעשות מעשה ולערוך ייפוי כוח מתאים בפני כל עורך דין מקצועי, אמין שזמין ובעל הסכמה לכך.


*** שותף במשרד ג'ון גבע, הדר ושות' עורכי דין ומגשרים, יועמ"ש חיצוני לסוכנות הביטוח איציק סימון בע"מ ובעל הסכמה מהאפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כוח מתמשך.

מלחמת "חרבות ברזל" - מי ידאג לך, לעסק ולתלויים בך במקרה של נבצרות?
מלחמת "חרבות ברזל" - מי ידאג לך, לעסק ולתלויים בך במקרה של נבצרות?

לצפייה או להורדת הדוח

חסר לך מידע בנושא ביטוח קבלנים או ביטוח עבודות קבלניות?
נשמח לעזור לך
צור קשר - 03-6951414

 itzick@simon-ins.co.il -או שלח מייל

או מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם 

bottom of page