איציק סימון הסוכנות המובילה לביטוחי בנייה - שינויים צפויים בשוק הביטוח לשנת 2019

03-6951414

phone4, phone, contact, telephone, support, call
איציק סימון סוכנות לביטוח (2016) בע"מ
חפש

שינויים צפויים בשוק הביטוח לשנת 2019


מאמר מאת איציק סימון

2019 נפתחה לא מזמן. זהו עיתוי מצוין לשים דגש על מגמה חשובה, ישראלית וכלל-עולמית כאחד, הנוגעת לענף ביטוחי הבנייה, ואשר עניינה הינו השינויים הדרמטיים הצפויים בתחום (תוך התחקות אחר מקורותיהם).

כסוכנות ביטוח העוסקת בתחום ביטוחי הבנייה באופן ממוקד, אשר מבצעת באופן קבוע ניתוחי שוק ומחקרי עומק, חשוב לנו להפנות זרקור לסוגיה מהותית המתפתחת לנגד עינינו.

 
שינויים צפויים בשוק הביטוח לשנת 2019 

מערכת היחסים המשתנה בין חברות הביטוח הישראליות למבטחי המשנה בחו"ל

ההשפעה על המבוטח בארץ


כיצד החברות הישראליות מגיבות? התגובה הראשונה הייתה "הלם ושוק", ולאחריה התאוששות שבאה לידי ביטוי בתגובת נגד כלפי המבוטחים. העלאת מחירים, שינויי תנאים, הרמת השתתפויות עצמאיות ואף סינון ביטוחים ופרויקטים (לדוגמה, נטייה שלא לבטח פרויקטים המיועדים לשימור מבנים). כל אלה, ביחד ולחוד, מציבים את המבוטח בפני אי וודאות.

מבחינת הלקוח השגרתי, המבוטח הרגיל, עליו להבין את המשמעויות של התהליכים הללו. כסוכנות ביטוח הבקיאה בתחום, אשר עוסקת בביטוחי בנייה ומתמחה בנושא זה, אנו צופים כי בשנת 2019 נמשיך לראות עלייה משמעותית של מחירים בכל שוק הפוליסות. גם בביטוחים לעבודות קבלניות וגם בביטוחי חבויות כדוגמת חבות מוצר ואחריות מקצועית. ייתכן גם שהמבוטח יתקל באתגר בהשגת כיסויים ביטוחים בהיקפים גדולים, לרבות אפילו בעבור תשלום נאות.
 
 

חברות הביטוח בישראל נשענות כידוע על חברות ביטוח בחו"ל, המשמשות כמבטחי משנה לכיסוי הפוליסות המשווקות בארץ.
אולם בעוד שראייתם של מבטחי המשנה הינה גלובלית, ונוגעת לענפי בנייה בשווקים חובקי עולם, שוק הביטוח בעבודות קבלניות בישראל הינו בעל מאפיינים ייחודיים משמעותיים. היבטים הגורמים לו להיות מתומחר בחסר מזה שנים, בשל סיבות שונות כגון:
  • שוק תחרותי – ענף ביטוחי הבנייה בישראל פועל בשוק תחרותי ועומד בפני לחצים מצד לקוחות ומבוטחים, היוצרים אפקט של ירידת מחירים, אשר נגזרת גם מתחרות בין חברות הביטוח מכאן וסוכנויות הביטוח מכאן.
  • סיכונים ייחודיים לענף הבנייה הישראלי – לצד הסיכונים הידועים בכל ענפי הבנייה בעולם, ענף הבנייה הישראלי חשוף לסיכונים שונים וייחודיים כדוגמת אתגרים ביטחוניים, תופעה רחבה של העסקת עובדים לא מקצועיים וללא היתר, העדר פיקוח על נושאי בטיחות, פרויקטים מורכבים של התחדשות עירונית הנדרשים לאור מצוקת קרקעות למגורים (במדינה קטנה וצפופה) וכדומה.
  • מערכת משפט המטילה אחריות רבה ורחבה על קבלנים – מערכת המשפט הישראלית מטילה על קבלנים ומתכננים אחריות רבה, וכפועל יוצא מכך על חברות הביטוח שמאחוריהם. לא אחת, גם תביעות שניתן היה לדחותן במערכות משפט אחרות, הופכות בישראל לפסקי דין חלוטים המקפלים בחובם פיצויים גבוהים במיוחד. בפרט בכל הנוגע לסוגיות של נזקי גוף והלכות מרחיקות לכת בנושאי שנים אבודות (גם לפועלים הפשוטים ביותר).
אל הנתונים הללו יש להוסיף "מהלומות" שהסבו נזקים כלכליים רבים לחברות הביטוח בחו"ל, למשל בכל הנוגע לנזקי טבע. כידוע, היות שעיקרון "פיזור הנזק" הוא מהיסודות הבסיסיים של עולם הביטוח, נזקים משמעותיים וגדולים בחו"ל (כמו רעידות אדמה וסופות הוריקן) יוצרים אפקט פרפר ישיר על רמת המחירים גם באזורים אחרים בעולם, לרבות ישראל.
הדברים כמובן אינם ייחודים לענף הבנייה וראינו אותם בעבר בביטוחים אחרים לרבות ביטוחי רכב וביטוחים סיעודיים. סיטואציות בהן הפסדים כלכליים למבטחי המשנה בחו"ל, שנגרמו כתוצאה מנזקי טבע, ואשר התחברו עם "מחלוקות" מול חברות הביטוח בישראל, הולידו עליית מחירים.
 

הקשחת התנאים כלפי חברות הביטוח הישראליות


התוצאה של המגמות הללו, היא אימוץ מתודולוגיה מתגוננת מצד מבטחי המשנה. בחינת כל עסקת ביטוח "בשבע עיניים" והקשחת תנאים כלפי החברות הישראליות.

במאמר מוסגר נציין כי פוליסות מקבילות בביטוח עבודות קבלניות בחו"ל מתומחרות לעתים באופן גבוה משמעותית ביחס לפוליסות ישראליות, ובפערים המטפסים עד כדי 30%-50% יותר.

יותר ויותר מבטחי משנה בחו"ל מעוניינים אף לבצע "חישוב מסלול מחדש", אל מול שוק הביטוח הישראלי. עד כדי "יציאה הדרגתית" ממתן מענה לחברות ביטוח ישראליות, בכל הנוגע לביטוחי בנייה, ולאור מדיניות זהירה של ניהול סיכונים.
 
 
 

אתגרים ספציפיים נוספים

תגובת השרשרת הביאה את חברות הביטוח הישראליות לעמוד בפני סיטואציה לא פשוטה מבחינתן, וזאת בלשון המעטה. מצד אחד, הן מתמודדות עם סיכונים גדולים, חשיפה רחבה ותחרות על שוק קטן ותובעני, ומצד שני, נדרשות להעלאת מחירים והקשחת עמדות.
דוגמה בולטת היא ביטוח עבודות קבלניות לפרויקטים של תמ"א 38 במתווה של חיזוק ושיפוץ (תמ"א 38/1). פרויקטים ייחודים לענף הבנייה הישראלי הסובל ממצוקת קרקעות למגורים, אשר דורשים עלויות גבוהות ותנאי ביטוח מורכבים.

לכך יש להוסיף את תאונות הבנייה בישראל הנחשבות ל"מכת מדינה של ממש". לא רק שהן הפכו לאחת הסכנות הגדולות ביותר לעובדים במשק, אלא שמסתבר כי ישראל ממוקמת בדירוגים הגבוהים בעולם מבחינת תאונות עבודה. דו"ח רשמי שפורסם לאחרונה על ידי ארגון ה-OECD, מצביע על כך שרק פורטוגל וקפריסין "עוקפות" את ישראל מבחינת שיעור תאונות העבודה לכל 100,000 מעסיקים.

זאת ועוד, מערכת המשפט הישראלית נוטה להחמיר עם הקבלן וחברות הביטוח (מתוך תורת "הכיס העמוק"), ולהקל על נפגעי גוף באתרי בנייה. הן לצורך הגנה על אוכלוסיות מוחלשות והן מתוך תפיסה "אחראית" של חינוך שוק והתרעה.

מכאן קל לכאורה להבין מדוע חברות הביטוח העולמיות מבקשות אט אט "לרדת" מהכיסוי הניתן לפרקים הנוגעים לצד שלישי וחבות מעבידים, ולהישאר רק עם כיסוי ביטוחי לפרק הרכוש. כידוע, הפרקים האחרים בביטוח – צד ג' וחבות מעבידים – מייצרים עבורן חשיפה ארוכת טווח, לאור הזנב הארוך העוטף אותם.
 

אתגרים נוספים – פרויקטים עתירי ממון בפתח


רגע לפני סיום, אי אפשר שלא להתייחס גם לנקודה נוספת, והיא הגידול חסר התקדים בישראל מבחינת פרויקטים בתחום התשתיות. אנחנו מדברים כבר היום על עשרות מגה-פרויקטים בתחום הממשלתי שמוערכים בשווי של יותר משני מיליארד שקלים.

בכלל זה אנו מונים לדוגמה את הרכבת הקלה במרכז, הרכבת התחתית בתל אביב, הרחבות צפויות במסילות רכבת ישראל, הרחבות צפויות בכביש 6 ועוד.

חברות הביטוח הישראליות תידרשנה ליטול על עצמן סיכונים במתן כיסויים לפרויקטים אלה, ולהגדיל את תלותן במבטחי המשנה הבינלאומיים. יהיה עליהן להשקיע משאבים אדירים ביצירת קשרים ושיתופי פעולה מול סוכנים, יועצים וברוקרים בינלאומיים, ולאתר באופן מושכל מבטחי משנה בעלי יכולות כלכליות ודירוגי אשראי מתאימים. הוצאותיהן יונחו בין היתר לפתחם של המבוטחים בפרויקטים השונים, ולא רק בפרויקטים לתשתיות, כמובן.